...: Strona :...
News
Archiwum
Redakcja
Chat ( 33 )
Forum
Księga Gości
Imprezy
Linki
Wymiana
Radio

- Download -
Programy
Gry
Zasoby
Music
Sound
Inne

- RPG Maker -
RPGMZ
RPGMV
RPGVXAce
RPGVX
RPGXP
RPGME
SimRPG95
RPG95
WRPGE

- Projekty -
Virtua Twierdza
Pogromca II

- Krypta -
Kompendium
Scenariusze
Questy
Artykuły

...: Buttony :...
Dragon Ball Nao
M.U.G.E.N Samouczek
Pokemon Valhalla
Pokemon Crystal PBF
Pillars of Eternity POLSKA - największy portal Pillars of Eternity (Project Eternity)
Kroniki Fallathanu - Prawdziwy mmoRPG w przeglądarce



Modules -  the greatest and ultimate place for every tracked-music sympathizer


Informacje || Problem z grami || Zgłoś nowe materiały
Download >> Gry


Gotik

Autor: Ravenone

RPG Maker: RPGXP
Wersja: Pełna
Gatunek: Przygodowa
Język: Polski
Rozmiar: 34 MB
Ocena: 5/10

Informacje dodatkowe:
Brak

DOWNLOAD | DYSKUSJA FORUM


Każdy redaktor na Twierdzy ma trudne wyzwanie podczas oceny danego dzieła, zwłaszcza takiego, którego autor jest powiązany z taką serią gier jak Wrota Arkany. Gotik to jeden z projektów o tematyce chodzenia po lochu, który wbrew swojej prostej oprawy graficznej oferuje stosunkowo bogatą zawartość jak na swój typ. Do wyboru będziemy mieli kilka postaci, każda z nich posiada zróżnicowany wachlarz statystyk i umiejętności (początkowo mamy do wyboru tylko 3 postacie).

Trzy postacie, może się wydawać i mało, ale to nie problem. Brnący do przodu gracz, z pewnością będzie w stanie odblokować nie jednego nowego bohatera, a tych to już jest pokaźna liczba. Sposób pozyskiwania ich jest zgrabnie wkomponowany w strukturę fabularną. Poziomy dungeonu odblokowujemy stopniowo, a więc klasyk. Zadanie jednak jest dość utrudnione, bo w lochach czai się masa niebezpieczeństw. Autor postarał się, by bestiariusz tego miejsca był wyjątkowo bogaty względem wielkości samej gry, a gdyby tego było mało, to miłośnicy łamigłówek będą mieli co robić. Wszelkiego rodzaju zagadki z przesuwaniem kamieni, przełączaniem dźwigni, lustrami to tylko wstęp do lepszej zabawy :)

Wspominałem również o warstwie fabularnej i ta choć występuje, jest po prostu dodatkiem do całej mięsistości tej gry. Mnie osobiście mocno odrzucają nawiązania do polskiej sceny, aczkolwiek widać, że autor postarał się to zrobić w jak najmniej inwazyjny sposób. W teorii nikt się nie domyśli, o co chodzi, a w praktyce i tak wszyscy zauważą, że gra jest przesiąkniętą odwieczną mową wygłaszaną z ust użytkownika w stosunku do gier tworzonych na wzór wielkich zachodnich produkcji. W przypadku tej gry, autor skupił się na fanatyzmie użytkowników w stosunku do gry Gothic, a przynajmniej takie są moje odczucia. Ravenone umiał tworzyć dobre gry i ciężko jest mi patrzeć na tę produkcję, pomijając takie perełki jak Wrota Arkany (w szczególności na myśl przychodzi Geneza). I tu zaczyna się powoli ta ciemna strona produkcji w moim odczuciu...

O ile pomysł i wykonanie jest dobre, o tyle graficznie można było zrobić to dużo lepiej. I ja wiem, że znajdą się tu tacy, którzy powiedzą, że grafika nie jest wyznacznikiem dobrej gry, lecz tu jako argument podam przykład chociażby jednego projektu - Komnata autorstwa Bevoo (warto rzucić okiem). Mamy tu do czynienia z podobnym typem gry, lecz wykonanym o wiele lepiej i z pewnością dużo więcej pracy włożono w Komnatę niż w Gotik. Najbardziej boli mnie chyba fakt, że postacie to zwykłe statyki, nie animowane obrazki.

Ja wiem, nie każdy jest uzdolniony graficznie, nie posiada kursów i szkół pokończonych o profilu graficznym, ale jednak coś odrobinę więcej, niż znaleziony obrazek z internetu, byłoby miłą opcją. Mów mi taki styl tej gry, jako gracz, odbieram to jako zwykłe lenistwo.

System walki jest tu automatyczny. W zasadzie nie mam powodu, by tu w jakikolwiek sposób wytknąć poważniejsze problemy. Działa? No działa, więc luz :). Gdyby gracz mógł jakimś klawiszem tłuc potworki, byłoby więcej interakcji. No właśnie... Interakcja. Tej w zasadzie nie ma. Lecimy do przodu, zbieramy fanty i otwieramy drzwi. Ot cała zabawa. Czasami pojawi się jakaś zmora, która stoi i się nie rusza, lub patroluje okolicę i trzeba ją wyminąć, ale to wszystko. Gra nie wymusza na nas jakiejś zaawansowanej interakcji. Mnie tego po prostu brakowało i czułem się bardziej, jakbym grał w grę amatorskiego twórcy niż kogoś doświadczonego. To bardzo wybija z rytmu, mimo że klimat... po prostu jest. Jak to mawiają, ~4 liter~ nie urywa , ale też nie ma tragedii. Muzyka po prostu tu pasuje i chyba to jest najmocniejsza tutaj strona medalu.

Podsumowując,
Gotik to dobra produkcja i czas przy niej płynie przyjemnie. Ale nie tak dobra, jak do tej pory mi mówiono. Myślę, że spora część przychylnych wypowiedzi o tej grze była uwarunkowana wcześniejszymi produkcjami autora niżeli faktycznym stanem tej produkcji. Gra dobra, ale nie tak dobra, inne (wspomniana chociażby Komnata, czy seria Wrót Arkany). Gra dobra, ale ewidentnie widać, że brakuje tutaj pewnych elementów, co wybije pozycję ponad przeciętniaka. Daję tej grze 5, ponieważ widać wkład, pomysł i jest tu dobry gameplay. Wystawienie wyższej oceny tej grze mogłoby podważyć ocenę innych, faktycznie dobrych gier (między innymi tego samego autora).

Dodam też od siebie, że Ravenone otrzymujesz ode mnie przysłowiowy Order Lenistwa za najbardziej leniwe wykonanie postaci w grze, jakie spotkałem. Otrzymujesz ode mnie również Srebrnego Rumaka za szybką i wciągającą rozgrywkę, jaką udało ci się stworzyć z uwagi na to, że gra jest po prostu krótka.

Jedna z pierwszych łamigłówek polegających na przesuwaniu kamieni.
Dość ciekawy sposób przedstawienia historii. Dwa rozmawiające ze sobą obrazki.
Ciekawy system menu. Ładnie wykonany. Naprawdę ładnie, chociaż nie za wiele opcji, to wszystko co potrzebne jest pod ręką.
System walki. To wszystko. Po prostu. Po prawej mamy nasze życie, eliksiry, miecze i złoto, za które można kupić różne fajne rzeczy.


Tekst: HGS
email: pogromcapustkiteam@gmail.com