...: Strona :...
News
Archiwum
Redakcja
Chat ( 5 )
Forum
Księga Gości
Imprezy
Linki
Wymiana
Radio

- Download -
Programy
Gry
Zasoby
Music
Sound
ICO

- RPG Maker -
RPGMV
RPGVXAce
RPGVX
RPGXP
RPGME
Sim RPG 95
RPG95

- Projekty -
Virtua Twierdza

- Krypta -
Kompendium
Scenariusze
Questy
Artykuły

...: Buttony :...
Anime Gakure
Polska Manga
Dragon Ball Nao
Słodki Flirt - gra o randkach
Radio Aoi - najlepsze radio z muzyką azjatycką
Alchemic
M.U.G.E.N Samouczek
Pokemon Valhalla
Tsukuru Archive
Crasher World
Pillars of Eternity POLSKA — największy portal Pillars of Eternity (Project Eternity)
fallout walkthrough, fallout playground, video game walkthrough, playground, walkthrough, games
Kroniki Fallathanu - Prawdziwy mmoRPG w przeglądarce
Modules -  the greatest and ultimate place for every tracked-music sympathizer


Informacje || Pomoc|| Zgłoś nowe materiały
Gry >> Informacje

Gry Informacje


Rodzaje gier

JRPG - Japońska gra fabularna (ang. Japanese Role Playing Game, w skrócie jRPG). Nacisk położony jest na liniową, ale nieraz skomplikowaną fabułę. Przeważnie towarzyszy turowy system walki (czyli standardowy jaki oferuje RPG Maker), a także stylistyka zbliżona do japońskich komiksów (mangii). Przykładowe gry: Final Fantasy, Chrono Trigger, Dragon Quest.

RPG - gra fabulatna (ang. role playing game, nieraz zwana grą wyobraźni). Gracz wciela się w jednš postać (lub drużynę), gdzie zadaniem jest osiągnięcie określonego celu. Duża intereakcja z postaciami (NPC), jakaś nieliniowość, elementy rzeczywistości (np: pora dnia i nocy, głód, ubieranie postaci itp.). Przykładowe gry: Oblivion, Wiedźmin.

Action RPG - RPG Akcji; jest to odmiana RPG, gdzie nacisk położony jest na system walki. Większe znaczenie posiadają umiejętności, jak i zręczność gracza. Ekwipunek i statystyki, to drobny dodatek, zepchnięty na dalszy plan. Przykładowe gry: Mass Effect, Diablo, Terranigma, Shining Soul.

Zręcznościowa - gry w których fabuła występuje w drobnych szczątkach, albo po prostu jej nie ma wcale. Gracz ma za zadanie przebrnść przez przeciwników do kolejnego etapu, wykazując się szczególną zręcznością. Przykładowe gry: Braid, Super Mario Bros, Sonic, Crash Bandicoot.

Dungeon crawler - rodzaj gry, gdzie bohater jest umieszczony w jakimś nieznanym dla niego pomieszczeniu (dungeon): lochy, las, zamek, jaskinie. Pomieszczenie przypomina labirynt. Towarzyszy temu zazwyczaj prosta fabuła: bohater jest w miejscu z którego musi się wydostać, a przy okazji zabrać nagrodę/skarby.

Przygodowa - głównym celem gry jest zwiedzanie pomieszczeń, oraz rozwiązywanie zagadek. Gracz zbiera przedmioty, dzięki którym rozwiąże pewnego rodzaju tajemnice i zagadki. Gry przygodowe opierają się głównie na tekstach (dialogach), gdzie nieraz więcej jest czytania niżeli samego "grania". Przykładowe gry: The Neverhood, Atlantis, Tales of Monkey Island.

Logiczna - gry w których fabuła występuje w drobnych szczątkach, albo po prostu jej nie ma wcale. Zazwyczaj mamy do czynienia z układaniem klocków. Zadaniem gracza jest rozpoznanie schematu gry, systemu, w celu dostania się do kolejnych etapów, lub zdobycia naj największej ilości punktów. Przykładowe gry: Tetris, Chessmaster, czy inne jakie? spadajšce Puzzle.

Horror - fantastyka grozy. Przedstawienie świata budowanego na realnych prawach natury, a następnie wprowadzenie do niego zjawiska nie mogącego wyjasnić w sposób naturalny. U gracza ma to wywołać grozę, niepokój, szok, czy obrzydzenie. Tematami horroru zazwyczaj są jakieś wampiry, demony, duchy, wilkołaki, zombie. Głównie w fabule chodzi o wywołanie niepokoju, zagrożeniu, strachu, chociażby przez wprowadzenie psychopatycznego zabójcy. Przykładowe gry: Resident Evil, Silent Hill, Necronomicon.

Karcianka - do gry używa się głównie kart. Można wyróżnić też rodzaj karcianki kolekcjonerskiej (ang. collectible card games (CCG) lub trading card games (TCG)), gdzie gracze korzystają z osobistej talii przeznaczonych dla danej gry. Przykładowe gry: Etherlords, Magic: The Gathering, Yu-Gi-Oh!


System oceniania gier

Na Twierdzy gry ocenia się za pomocą skali 1-10, gdzie 1 to najsłabsza skala, 10 najlepsza. Proszę jednak pamiętać, że nie ma jakiegoś cudownego systemu oceniania, który by faktycznie, w idealny sposób ocenił czy gra jest superowa czy też nie, czy zasługuje na taką ocenę czy nie. Miejcie też na uwdza, że recenzje są pisane przez różne osoby; i tutaj każdy ocenia gry wedle swojego systemu. Więc zawsze istnieje jakaś drobna niezgodność.
  • Dlaczego nie ma 1? Bo: żal by było taką gierkę hardcorową wrzucić...
  • Dlaczego nie ma 10? Bo: duże wymagania, po prostu...
  • A można te oceny dostać? Można...
PS: Ocena to nie ultimatum, gra mająca ocenę 4/10 nie musi być słaba, a wręcz przeciwnie. Czytaj recenzję, a najlepiej to zagraj w grę.