...: Strona :...
News
Archiwum
Redakcja
Chat ( 0 )
Forum
Księga Gości
Imprezy
Linki
Wymiana
Radio

- Download -
Programy
Gry
Zasoby
Music
Sound
Inne

- RPG Maker -
RPGMV
RPGVXAce
RPGVX
RPGXP
RPGME
SimRPG95
RPG95

- Projekty -
Virtua Twierdza
Pogromca II

- Krypta -
Kompendium
Scenariusze
Questy
Artykuły

...: Buttony :...
Dragon Ball Nao
M.U.G.E.N Samouczek
Pokemon Valhalla
Pokemon Crystal PBF
Tsukuru Archive
Pillars of Eternity POLSKA - największy portal Pillars of Eternity (Project Eternity)
Kroniki Fallathanu - Prawdziwy mmoRPG w przeglądarce
Subiektywnie o Tekstowych Grach Fabularnych i nie tylko



Modules -  the greatest and ultimate place for every tracked-music sympathizer


Informacje || Problem z grami || Zgłoś nowe materiały
Download >> Gry


Ib

Autor: Kouri

RPG Maker: 2000
Wersja: Pełna
Gatunek: Horror
Język: Polski/Angielski
Rozmiar: 43,3 MB
Ocena: 8/10

Informacje dodatkowe:
Gra jest przetłumaczona na Polską wersję językową do połowy, dalej język jest zmieniony na angielski.

DOWNLOAD


Gdy dzień 9-letniego dziecka, które wraz z rodzicami udaje się do galerii sztuki, gdy nagle jego kolorowy bezstroski świat, zamienia się w przerażającą walkę o przetrwanie


Naszą główną bohaterką jest dziewięcioletnia - Ib. Dziewczynka ta pewnego popołudnia wraz ze swoimi rodzicami wybiera się do galerii sztuki, gdzie miejsce ma wystawa prac cenionego artysty - Weissa Guerteny.
Ib obserwując przeróżne eksponaty natyka się na okazały obraz, na który nikt z zwiedzających nie zwraca uwagi. Gdy przestaje go podziwiać, orientuję się, że została w budynku całkiem sama. Szukając innych ludzi trafia jednak do dziwacznego świata pełnego rzeźb oraz obrazów i wokół dziewczynki zaczynają dziać się różne, przerażające zdarzenia.

Produkcja głównie skupia się na eksploracji oraz rozwiązywaniu zagadek. Niektóre wymagają liczenia i zapamiętywania, natomiast inne można rozwiązać metodą prób i błędów. W grze nie obowiązuje żaden system walki i nie zawiera elementów oskryptowania ruby. Gra nie wymaga zbyt okazałego refleksu od gracza, ponieważ jest na tyle przyjazna iż nie jest to potrzebne. Fabularnie, produkcja trzyma w napięciu i można się bardzo mocno wystraszyć. Zdecydowanie autor produkcji postawił na mechanikę, która powoduje lęki u gracza, przez co tytuł całkowicie sprawdza się w swoim gatunku. Co do fabuły jest ona dosyć prosta i nie jest skomplikowana. Natomiast w tym gatunku tak jak w przypadku filmów, nie liczy się scenariusz, lecz klimat. Wiadomo w filmach aby podkręcić emocje u widza, kobieta którą goni morderca, zamiast uciekać z domu poprzez drzwi, okno, cokolwiek co znajduje się na parterze. Postanawia uciekać do góry na piętro, gdzie już na sto procent się nie uratuje. I tak samo jest w tym wypadku, brak rozbudowanych mechanik, brak systemu walki i oczywiście jest to na plus bo te elementy są tutaj całkowicie zbędne, a to co powinno odgrywać główną rolę, czyli klimat i wywołanie napięcia u gracza. to tak! produkcja trzyma bardzo duży poziom i ja nie raz się wystraszyłem i przyznam szczerze że ściszyłem dźwięki, aby czasem z zaskoczenia, nie wyskoczyła postać waląca w okno, czy odgłosy kroków, które zdecydowanie wprawiały mnie w dyskofmort.

W tym tytule, jak można zauważyć po screenach z gry, bardzo ważną rolę odgrywają róże, które są odpowiednikiem punktów życia. Wszystkie negatywne zdarzenia sprawiają że róża traci swoje płatki, a kiedy utraci wszystkie, skutkuje to zakończeniem gry.
Jako że, produkcja nie oferuje systemu walki, zamiennikiem na urozmaicenie rozgrywki, poza wieloma momentami grozy, produkcja oferuje wiele łamigłówek, zagadek czy ukrytych tajemniczych przejść.
Co prawda, znajdują się tutaj typowo liniowe zadania, jak idź z jednego punktu do drugiego, ale sądzę że w tego typu gatunku. Takie rozwiązania się pozytywnie sprawdzają, ponieważ kiedy towarzyszą nam odgłosy, straszydła i spadające wazony z szafek, nawet takie zwykłe przeniesienie czegoś z A, do B, staje się dużo bardziej atrakcyjne.
Dodatkowo, gracz musi zwracać uwagę na podejmowane przez siebie decyzje, bo autor zaserwował kilka zakończeń, więc kto by nie chciał zobaczyć kilku wariantów, jak może zakończyć się historia w hororrze. Nie zawsze musi wygrywać dobro :).

Oprawa graficzna jak i dźwiękowa, tutaj jest to miód na moje uszy, oraz balsam na oczy. Grafika jest w pełni autorska i co prawda, czepialscy powiedzą że są to rozpikselowane niewyraźne elementy, ale dla mnie, grafika jest tak bardzo dopracowana i współgra z fabułą jak i dźwiękami że tutaj dla autora należą się owacje na stojąco. Cienie pojawiające się w oknie, plamy krwi, wystające łapy które chcą schwytać bohaterkę, lub pojawiające się w rogu ekranu jakieś czarne zjawy nadają niesamowitego kopa fabule co w połączeniu tworzy wybuchową mieszankę dobrego klimatu.
Sama oprawa dźwiękowa, spełnia się doskonale i podkręca o 180 stopni klimat grozy i strachu. Przyznam że w pewnym momencie (prawie już na początku), ściszyłem dźwięki, aby nie słuchać straszny kroków z oddali, czy pukającego do okna cienia. Audio, jest tutaj przecudowne, a dzięki niemu nastrój produkcji jeszcze lepszy.

Podsumowując, gra spełnia się w swoim gatunku całkowicie. Klimatyczna grafika, w podkręceniu z oprawą muzyczną, tworzą niesamowitą mieszankę, dobrego RPGowego horroru. Ib, jest zdecydowanie tytułem, który zasługuje na polecenie każdej osobie, która zapyta o grę z gatunku horrou. I jest dowodem na to iż nie potrzeba wsadzać do gry, krzyków, sztucznych grafik z filmów z wykrzywionymi twarzami, czy rzeźni, rodem teksańskiej masakry piły mechanicznej, gdzie krew leje się co chwila.
Proste grafiki, proste dźwięki i proste zastosowania, dały tutaj tak niesamowite połączenie iż ten tytuł zasługuje zdecydowanie na uplasowanie na liście jednego z najlepszych horrorów, dostępnych w naszym spisie gier.

Coś tutaj nie gra
Co to za powieszone mogiły z sufitu, co to za postać na obrazie.
On się na mnie patrzy.
Gdzie ja jestem, boje się, nie chce umierać.


Tekst: Rubin
email: rubinrpg@wp.pl