...: Strona :...
News
Archiwum
Redakcja
Chat ( 0 )
Forum
Księga Gości
Imprezy
Linki
Wymiana
Radio

- Download -
Programy
Gry
Zasoby
Music
Sound
Inne

- RPG Maker -
RPGMZ
RPGMV
RPGVXAce
RPGVX
RPGXP
RPGME
SimRPG95
RPG95
WRPGE

- Projekty -
Virtua Twierdza
Pogromca II

- Krypta -
Kompendium
Scenariusze
Questy
Artykuły

...: Buttony :...
Dragon Ball Nao
M.U.G.E.N Samouczek
Pokemon Valhalla
Pokemon Crystal PBF
Pillars of Eternity POLSKA - największy portal Pillars of Eternity (Project Eternity)
Kroniki Fallathanu - Prawdziwy mmoRPG w przeglądarce



Modules -  the greatest and ultimate place for every tracked-music sympathizer


Informacje || Problem z grami || Zgłoś nowe materiały
Download >> Gry


Under

Autor: Rekkimaru

RPG Maker: RPG2003
Wersja: Demo
Gatunek: Przygodowa
Język: Polski
Rozmiar: 60.5 MB
Ocena: 9/10

Informacje dodatkowe:
[+18] Zawiera wulgaryzmy i nagość

DOWNLOAD | DYSKUSJA FORUM


Co zrobić, gdy budzisz się bez ubrań w ciemnym pomieszczeniu nie pamiętając zupełnie nic gdzie się znajdujesz i co wydarzyło się wcześniej?
Tytuł zawiera autorską grafikę, muzykę i niesamowity klimat.
Jest to najlepsza Polska gra demo w jaką przyszło mi zagrać.

Under to projekt który powstawał w 2013 roku. Wtedy to Rekkimaru zaczął spisywać pierwsze pomysły a później składać je na fabułę. W ten sposób powoli powstawał ogólny zarys. Później gdy zebrał i założył grupę SimpleStudios, przy okazji innego projektu, również Under ruszyło do przodu. Under opowiada historię Xendry, która z niewiadomych dla siebie przyczyn, budzi się, zamknięta w podziemnym kompleksie. Nie mając pojęcia w jakim celu ją tu sprowadzono ani jakie mroczne sekrety skrywa miejsce w którym się znalazła, stara się znaleźć wyjście z sytuacji. Z czasem jednak, każdy kolejny krok staje się coraz cięższy i coraz bardziej zbliża bohaterkę w środek koszmaru. W dodatku odnosi wrażenie, że jest nieustannie obserwowana.
Fabuła jest dosyć liniowa i oklepana, naga kobieta, która budzi się nic nie wiedząc w ciemnej brudnej celi. Od samego początku do końca, towarzyszło mi uczucie że gra jesr bardzo poważnym filmem sci-fi z zarysami horroru. Fabuła pochłonęła mnie pierwszy raz tak bardzo że ani przez sekundę nie odczuwałem znudzenia. Każda kwestia dialogowa, każda chodźby mniej ważna wiadomość, wywoływała we mnie zaciekawienie i nie mogłem oderwać się od ekranu. Nie ma tutaj sztucznej kwesti dialogów, humor i nastrój całkowicie wprawia gracza w odczucia bardzo poważnego projektu. Kwstie dialogowe nie są sztuczne i się nie narzucają. Są one zrobione bardzo poprawnie i oszczędnie.
Na początku gry, po wyjściu z celi, ukazuje się graczowi panorama jakoby, produkcja jest podzielona na etapy/levele. Jest to bardzo pomysłowe zastosowanie, ponieważ dzięki temu, można sprytnie manewrować przebiegiem fabuły, mam nadzieję że przy pełnej wersji, autor ten potencjał wykorzysta.

Klimat jaki oferuje ten tytuł jest jego największą zaletą, wszystko co prezentuje tytuł jest w pełni akceptowalne i pochłoni każdego gracza do swojego świata.

Fani akcji mogą być lekko zawiedzeni. System gry to czysta przygodówka, polegająca na rozwiązywaniu zagadek, zbieraniu przedmiotów i umiejętnym używaniu ich, oraz zagłębianiu się w samą historię. Ważnym elementem rozgrywki jest również podejmowanie wyborów, które nie zawsze wyjdą na dobre, lub mogą zaszkodzić bohaterom drugoplanowym. Z kolei niektóre efekty naszych działań mogą być widoczne dopiero w dalszych etapach gry. Nie zawsze też będziemy podążać jedną utartą ścieżką. Im dalej tym więcej dróg do wyboru, więcej losowych zdarzeń i cięższych zagadek. Choć bez przesady z tym ponieważ dalej podążamy konkretną linią fabularną.
Mechanicznie, kompletnie nie wiem od czego zacząć. Zważając na to że gra nie foeruje systemu walki. Wszystko tak bardzo dobrze się ze sobą komponuje iż gracz może doznać odczucia przebywania w filmi sci-fi, ale od początku.
Technicznie zastosowania głównie dzieją się w czasie rzeczywistym (na mapie), to znaczy że tytuł oferuje pełno bardzo dopracowanych mechanik w trakcie eksplorowania map.
Począwszy od pokazywanych starannych wiadomości przy kokpitach, po ekran x-pada i pozostałe atrakcje. Jak wspomniałem powyżej głównie skupiamy się na eksploracji, więc przyjdzie nam unikać laserów, czy szukać przeróżnych przełączników aby móc dostać się do dalszym pomieszczeń. Gracz też musi zwracać uwagę na podejmowane decyzje, ponieważ w dalszych etapach gry, będą miały one znaczenie na rozwój wydarzeń.
Zwróciłem również uwagę na dopracowanie najmniejszych detali, takich jak chciażby wyświetlanie wiadomości na kokpicie komputera, animacje bohatera, przy wciskaniu klawiszy, staranne przejścia między cut-scenkami, możliwość biegania która dopiero się załącza gdy bohaterka ma obuwie na nogach, czy nawet zamykanie drzwi za graczem, gdy wejdzie on do pomieszczenia.
Zapisywanie stanu gry, również odbywa się przy kokpicie komputera i nie można zapisać rozgrywki w każdym momencie. Widać że autorzy bardzo stawiają na realność. Detale są w tej produkcji bardzo dopracowane.

Oprawa audiowizualna, jest autorska. Zaczynając od dźwięków, autor bardzo dobrze wykorzystuje muzykę do pokdreslenia kluczowych momentów, czy miejsc które są ważne. Ten tytuł jest przykładem jak dźwięki są ważnym elementem projektu, ponieważ tutaj robią bardzo dobrą robotę, która potęgują znakomity klimat. Zaczynając od muzyki w tle, kończąc na krótkich dźwiękach jak wciśnięcie klawisza, czy odgłosy przy chodzeniu stawaniu kroków przez gracza. Nie rozpizując się, oprawą dźwiękową jestem wręcz zachwycony.
Graficznie, autorzy znakomicie się postarali, aby grafiki, kafelków, systemu, awatau i obrazków wkomponywały się w świat gry. Najbardziej mi się podobało, niesomowite wykorzystane renderowanych grafik, które są wpasowane idealnie w rozgrywkę i podkręcają klimat gry. Byłem pod bardzo ogromnym wrażeniem kiedy je zobaczyłem i pragę zwrócić uwagę że nie są one zrobione jako pojedyncze obrazki, lecz fajnie dają wrażenie bedącymi animowanymi, kiedy postać porusza ręką, czy czy głową. Również zwróciłem uwagę na przejścia, zabawy zabarwieniem i odcieniami ekranu. Jest to zrobione odpowiednio i autorzy nawet tutaj zadbali o czas w jakim pojawia się obraz przy przejściach. W jednych momentach odcień zanika wolnij a w innych szybciej.
Muszę też wypowiedzieć się na temat formy pokazania życia przez zmianę awataru. Bardzo niestandardowe i zarazem oryginalne zasotosowanie. Kiedy postać ma mniej życia jej awatar zmienia się na bardziej zakrwawioną twarz. Coś pięknego!
Produkcja wygląda przekonująco i widać że autorzy się postarali by był widoczny realizm.
Co do samych budowy lokacji, tilesy jak i obiekty są niesamowite.
Mapki mogą sprawiać wrażenie pustych przestrzeni, ponieważ nie zawierają masy obiektów, natomiast uważam że zostało to przemyślane przez autorów, bo właśnie te puste przestrzenie mają wywoływać spotengowane odczucie u gracza iż przebywa on sam i nie ma kompletnie pojęcia co się z nim dzieje.

Projekt jako że jest betą, zawiera kilka błędów, przez które nie otrzymał najwyższej oceny.
Po pierwsze kiedy na początku kiedy chcę wczytać grę, a następnie wciskam Esc, nie mogę opuścić ekranu wczytania zapisu.
Następnie, co mi przeszkadzało, to brak paska zmęczenia. Mianowicie kiedy biegam bohaterką ona po pewnym czasie się męczy i nie ma pokazanej żadnej grafiki, czy informacji aby można było wyczuć odpowiedni moment.
Kolejną rzeczą są błędy z łapaniem zdarzeń. Zdarzyło mi się wlecieć w pustą przestrzeń na mapie, ponieważ nie zostałem przeteleportowany do wyjścia z lokacji. Przeważnie zdarzało mi się to kiedy wbiegałem w teleporty.
Zdarzył mi się też problem z x-padem, po pierwsze nie mogłem go wyłączyć i z niego wyjść, a po drugie włączał mi się on w nieodpodnich momentach. Dodatkowo, kiedy był on włączony, a stałem przy kokpicie komputera lub przy zdarzeniu gdzie pojawi się wiadomość, wciskająć Enter przy włączonym ekraniue x-pada, wiadomość się pojawiała.

Podsumowując, Under, jest najlepszą Polską grą demo w jaką przyszło mi zagrać. Autorskie grafiki, autorskie dźwięki i niesamowity klimat który wchłania gracza do świata jaki serwuje produkcja,
- Czegoś więcej potrzeba ?
Gdyby nie wystepujące błędy sądzę że tytuł zasługuje na najwyższą ocenę. Gra z początku była tworzona w RMXP, ale na szczęście autorzy przenieśli ją do wersji 2k3, co uważam za bardzo dobry pomysł, bo rozgrywka nie zamula jak to jest typowe dla XPka.
Pomimo że projekt został wydany 7 lat temu, mam wciąż nadzieję że autorzy wydadzą pełną wersję.
Niemniej by nie przełużać, gorąco zachęcam do pobrania gry!

Co to za pomieszczenie, musze znaleźć jak najszybciej ubranie.
Najbardziej kultowa scena uwieczniona na zdjęciu. Czuć inspiracje Resident Evil
Muszę przemyć rękę, aby nie wdało się zakażenie.
Zostałam porawana? gdzie ja jestem?


Tekst: Rubin
email: rubinrpg@wp.pl