Poradniki

 
 
 
Tworzymy grę - Bestiariusz
(ravenone)

Jak wszyscy wiemy - dobra gra fantasy posiada unikalny świat z wieloma rasami takimi jak: elfy, krasnoludy. Ale czym byłaby nasza magiczna kraina bez hord potworów? Co robiłby wprawny myśliwy, jakby nie mógł polować na trolle? A do czego potrzebni byliby paladyni, gdyby na horyzoncie nie było widać żadnego demona czy nieumarłego? Żeby nasze uniwersum nabrało realizmu i głębi, występowanie bestii powinno mieć jakieś wytłumaczenie i być zależne od konkretnego środowiska. Pokrótce postaram się przedstawić na co i gdzie możemy się natknąć.

Materiały:
Zanim zaczniemy kompletować potwory do naszego świata musimy się zastanowić, jakiego systemu walki będziemy używać. W przypadku klasycznych walk w makerze XP potrzebne będą nam zdjęcia potworów w pełnej okazałości. Najlepiej wykorzystywać do tego concept arty z gier komercyjnych. W większości są to zdjęcia wysokiej jakości, a przedstawione postacie są świetnie odwzorowane z gier i mają mnóstwo szczegółów. Gdy używacie systemu walk losowych to nie musicie trudzić się o animacje postaci. Jeśli jednak chcecie, żeby wasze potwory były widoczne na mapie i jeszcze się poruszały to czeka was żmudna praca poszukiwacza charcetów;). Jeśli do tego dojdzie system walk z animacjami ciosów to pracy szykuje się naprawdę sporo:). Podsumowując - nie zaczniemy tworzyć potworów, dopóki nie mamy odpowiednich zasobów graficznych. Gdy już je zdobędziemy (albo sami stworzycie) to możemy przejść do typologii.

Zwierzyna leśna i górska:
Tu sprawa jest o tyle łatwa, że w klasycznych przykładach fantasy występują zwierzęta z realnego świata: niedźwiedź, wilk. Możemy rozszerzyć te gatunki na różne typy( niedźwiedź - brunatny, czarny, biały, szary). Warto jednak pójść dalej i choćby wykorzystać "kuzyna" wilka - warga. Te czworonogi często są przedstawiane jako słudzy orków. W naszym magicznym/mrocznym lesie czy też górach nie może zabraknąć złowrogich drzew (entów/drzewców), wielkiego trolla czy orłów latających nad szczytami gór.

Tereny podmokłe:
Wszelkiego rodzaju bagna, moczary czy mokradła zazwyczaj roją się od gróźnych stworów. Najczęściej możemy tam spotkać człekokształtne utopce i topielce, czyli stworzenia, dla których zbiorniki wodne są naturalnych środowiskiem, a brzeg miejscem do upatrywania ofiary. Na bagnach przydałyby się również jakieś błotne węże lub stworki, których nazwa powinna być kojarzona z jego środowiskiem np.: bagniaki (ich wygląd i charakterystykę pozostawiam waszej inwencji twórczej;)).

Nieumarli:
To istoty, które opanowały ciała zmarłych. Teraz chodzą po ziemi i straszą ludzi;). A konkretniej:
- ghoule - żywią się ludzkimi zwłokami, tak więc najczęściej można je spotkać na cmentarzach i kryptach
- szkielety - tutaj mamy pole do popisu, bo w zasadzie wszędzie, gdzie potwierdzimy działanie "złych mocy" czy też nekromancji możemy wpleść do naszego świata te stwory. Ich podział jest również rzeczą prostą, bo ze szkieletu wojownika, łucznika, maga czy weterana można stworzyć małą armię.
- wampiry - wiele jest o nich historii przedstawiających je jako istotnych bohaterów czy łagodnie usposobionych abstynentów. Mało kto pamięta o tym, że to bestie pozbawione skrupułów. Ich typologię doskonale opisał Andrzej Sapkowski w sadze o Wiedźminie dzieląc m.in. na te wyższego i niższego rzędu (alpy, fledery); wyjątek Regis, postać fabularna:)

Humanoidzi:
Większość człekopodobnych stworzeń w grach tworzy potężne rasy, które odgrywają ważną rolę i są wrogo nastawione do ludzi: orkowie (Gothic), jaszczuroludzie (Risen), Szczurołaki (Warhammer). Kolejne przykłady można mnożyć dodając mroczne pomioty, gobliny etc. Wykorzystując chociaż część z tych ras sprawimy, że nasze uniwersum nabierze rozmachu i zróżnicowania. Dobrze byłoby zaznaczyć różnice między poszczególnymi nacjami, przedstawić ich relacje w stosunku do pozostałych oraz politykę wojenną w przypadku prowadzenia wojen. Bowiem wroga nam rasa nie powinna być "bezpłciowa" i atakować nas bez żadnego powodu. Ich poczynania powinny być następstwem wcześniejszych wydarzeń i mieć konkretny cel (walka o utracone ziemie, chęć zyskania terenów bogatych w minerały itp.).

Zakończenie:
Reasumując - zważajcie na to, w jakim środowisku ustawiacie potwory, starajcie się unikać przypadkowości. W przypadku ras, z którymi rasa twojego bohatera jest w stanie wojny warto wyjaśnić przyczyny konfliktu. Podane wyżej przykłady potworów są klasycznymi ikonami świata fantasy. Jeśli chcecie więcej zapraszam do przestudiowania wszystkich frakcji w seriach gier: Heroes of Might and Magic, Warhammer Fantasy Role Playing, Disciples czy D&D. Zachęcam również do stworzenia swojego własnego bestiariusza, który sprawi, że wasza kraina stanie się niepowtarzalna. Pamiętajcie tylko o powyższych zasadach:).