Poradniki

 
 
 
Tworzymy grę - Klimat
(ravenone)

Jak budować klimat w grze? W poprzednim numerze Noruj napisał nam o tym, jak właściwie złożyć fabułę, na co należy zwracać uwagę i co jest ta naprawdę istotne. Dziś postaram się przedstawić przepis na stworzenie klimatu, czynnika nieodzownego przy każdym, dobrym rpg-u w realiach fantasy.

Język:
Gdy już macie zarys swojej fabuły i w głowie stworzony świat gry, musicie odpowiednio dobrać język, jakim będą się posługiwać bohaterzy. Jeśli chcecie stworzyć ambitną opowieść o złożonym świecie fantasy, wasz język nie może być czysto współczesny. Dobrym rozwiązaniem jest wprowadzenie słów archaicznych czy uzasadnionych neologizmów. Gdy wasz rozległy świat zamieszkały przez różne rasy (ludzie, elfy, krasnoludy), dobrze jest zaznaczyć różnice językowe między danymi nacjami.
Klasyczny przykład:
- krasnoludy – język prosty, dużo przekleństw,
- elfy – język patetyczny, pełen powagi.
Ostatnim sposobem na wzbogacenie mowy jest ubarwienie jej istniejącymi już wersjami języka elfickiego czy krasnoludzkiego, jak robili to mistrzowie gatunku – Tolkien czy Sapkowski. Nauka języka quenya czy sindaryjskiego może trwać latami, dlatego proponuję opanować parę zwrotów i używać ich w grze.

Muzyka:
Dobór utworów muzycznych jest kwestią bardzo indywidualną i zależną od upodobań. Należy jednak pamiętać o paru zasadach.
Ścieżka dźwiękowa gry nie może wysuwać się na pierwszy plan, a stanowić jedynie tło akcji. Dobrze jest podkreślać aktualny nastrój wydarzeń. W sytuacjach smutnych czy dramatycznych muzyka powinna być nostalgiczna. Gdy akcja jest wartka lub toczy się bitwa dobrze jest to spotęgować dynamicznym utworem.
Dla wielu odbiorców waga plików muzycznych w grze jest bardzo istotna. Nie można jednak bazować jedynie na dźwiękach midi. O ile pianino i tła klawiszowe prezentują się poprawnie, to gitary, saksofon czy trąbki w formacie midi pozostawiają wiele do życzenia. Dlatego lepiej jest użyć utworu skompresowanego, np. z formatu mp3 do ogg.

Grafika:
Oprawa graficzna gry jest wizytówką każdego projektu. To po screenach większość z nas ocenia grę zanim jeszcze w nią zagra. Każda lokacja w grze powinna być starannie wykonana, a poszczególne miasta, wioski czy lasy różnić się od siebie nieco stylistycznie. Dzięki temu nasz świat nabierze głębi i charakteru. Bardzo istotną rzeczą jest gra światła. Właściwy dobór odcienia danej mapy, użycie foga czy maski świetlnej spotęguje nastrój danej lokacji. Np. na ponurych terenach bagiennych może unosić się mgła, a barwy powinny być stonowane. Przy odpowiedniej grze światła i cieni, nawet na zwykłych zasobach rtp można stworzyć ciekawe dzieło.

Postacie:
Emocje związane z grami w dużej mierze zależą od doboru bohaterów. Co zrobić żeby gracz utożsamiał się z główną postacią? Współczuł, sympatyzował czy wręcz zakochiwał się w danym bohaterze? Przede wszystkim postacie muszą być wyraziste, posiadać charakter i osobowość. W kolejnych dialogach czy rozwoju akcji powinniśmy poznać ich cele i przekonania. Jeśli postać będzie czytelna graczowi łatwiej będzie ją zrozumieć i wczuć się w nią.
Nasi bohaterzy powinni być "wielowymiarowi", żebyśmy nie mogli jednoznacznie zaszufladkować danej osoby jako zły/dobry. Na przykład: z pozoru bezinteresowne, szlachetne uczynki mogą w rezultacie okazać się działaniami zaplanowanymi dla czystej korzyści. Natomiast typowo złe zachowania powinno tłumaczyć się koniecznością (obrabowanie konwoju z żywnością, żeby wykarmić rodzinę). Postacie ułożone w ten sposób nabiorą głębi, będą wzbudzać mieszane uczucia i staną się bardziej kontrowersyjne. Przez co z pewnością zapadną w pamięć na dłużej niż typowy szlachetny rycerz.