Poradniki

 
 
 
Tutorial mappingu - grassland
(Senga)

Czymże byłaby duża produkcja bez w miarę dobrego mappingu? (Nad Wrotami Arkany można by dyskutować;)). W tym celu właśnie powstaje seria moich tutoriali. Mapping jest jedną z ważniejszych części gry. To między innymi dzięki niemu da się odczuć głęboki klimat w grze. W dzisiejszym numerze nauczymy się mappować polankę z tilesetem RTP - Grassland. Zaczynajmy!

Stwórzmy mapę o dowolnych wymiarach (ja stworzyłem 20x15, aby umieścić całość na screenach).


Aby mapka wyszła dobrze, należy korzystać z możliwie jak najwięcej elementów, które udostępnia nam tileset. Zacznijmy od podłoża. W tilesecie mamy siedem autotilesetów - ja skorzystam z pięciu. Zacznijmy od autotile'i, które umieścimy na pierwszej warstwie. starajmy się jak najbardziej urozmaicić podłoże. Ja zrobiłem to tak:


Następnie skorzystamy z autotilesetów, które stawia się na drugiej oraz trzeciej warstwie. Postarajmy się nimi zapełnić puste miejsca.


Jak już wcześniej mówiłem, należy korzystać ze wszystkich dobrodziejstw, jakie oferuje nam tileset. A w tilesecie jest jeszcze całkiem niezły trawnik, którego można użyć.


Skoro już skończyliśmy z podłożem, należy zabrać się za główne elementy, czyli: drzewa, most oraz namiot. Z racji tego, że jest to polanka drzewa nie muszą być ustawione bardzo gęsto. Całość powinna wyglądać mniej więcej tak (pozmieniałem niektóre części podłoża tak, aby zmieścić większe elementy):


Główny zarys mapki mamy już gotowy. Teraz trzeba powstawiać pojedyncze elementy, które zaoferował nam tileset. Zacznijmy od roślinności:


Dodajmy jeszcze jakieś ognisko czy też słupki..


I tak oto wykorzystaliśmy możliwie wszystkie elementy w tilesecie. Ale to nie koniec - jeżeli chcemy, aby mapka była klimatyczna, musimy dodać jeszcze parę efektów.
Odcień ekranu:
Bez odcieni ekranu na mapce rzadko kiedy da się odczuć jakiś klimat. Aby ustawić odcień ekranu, w zdarzeniu w drugiej zakładce naciskamy "Change screen color tone". Wybieramy interesujące nas wartości i zatwierdzamy. Zdarzenie, w którym znajduje się odcień ekranu powinno być ustawione na "Parallel Proces". Ja użyłem kolejno 0, -17, -34, 0:


Fog:
Mgły również nadają mocnego klimatu grze. Ponieważ mój tutorial opiera się na mappingu RTP, mgłę również podbiorę z podstawowych zasobów. Aby ustawić foga, wchodzimy w "Event Commands" (okienko z poleceniami) i zaglądamy do drugiej zakładki. Tam naciskamy "Change Map Settings" po czym wybieramy "Fog Graphic". Ja użyłem kolejno: 005-Sandstorm01, 0, 64, Sub, 200, 0, 0. :


Efekty świetlne:
Tutaj wybiegniemy poza RTP. Efekty świetlne potrafią nadać mapce zupełnie odmiennego klimatu. Ja użyłem grafiki znalezionej w internecie z Opacity około 150 na trybie "Add". Wyszło tak:



Teraz, kiedy prawie wszystko już jest gotowe, można postawić eventy. Mnie przypasowało takie ułożenie (użyłem grafik RTP):


I tak oto stworzyliśmy klimatyczną mapkę na podstawowych zasobach programu. Jak widać, na tych zasobach można zrobić całkiem ciekawe rzeczy .W części następnej pokaże wam jak mapować kolejnym tilesetem. Póki co bywajcie ;)