Poradniki
Tutorial mappingu - Mountain
(Senga)
Witam wszystkich czytających mój tutorial. Tym razem pokaże wam, jak już obiecałem, jak mappować dobre góry, które wielu osobom sprawiają nie lada problem ;). No więc zacznijmy od zrobienia mapki, nazwijmy ją "Góry", rozmiary według uznania.
Dobra, jak zwykle, wypełnijmy sobie podłoże tym, co mamy udostępnione. Tutaj raczej nie trzeba nic mówić, mogę jedynie podpowiedzieć,
żebyście starali się zapełniać każde puste miejsce :)
Hm, w tym tilesecie dużego wyboru nie mieliśmy, jednak nie skupiamy się tutaj głównie na podłożu. Zacznijmy robić więc góry. Jeżeli ma
to być jakieś zbocze, proponuje walnąć ciekawą panoramkę. W tym tutorialu pokaże dwie możliwości używania tego tileseta, zacznę od właśnie
zbocza. A więc jak już walniemy tą panoramkę, to staramy się wyciąć teren mniej więcej tak, by przypominał zbocze góry.
Teraz musimy dodać krawędzie gór. Wbrew wszelkim poradom, że nie powinno się mieszać różnych części gór, dla mnie jest to wręcz wskazane.
Dobrze, mnie wyszło tak:
Gdy już skończymy, powinniśmy (jeżeli ich jeszcze nie mamy) dodać wgniecenia, dodatkowe pagórki itp. itd., aby teren nie był kwadratowy.
I tym sposobem zrobiliśmy zbocze. Teraz weźmy się za tą trudniejszą część, która dla wielu mapperów do tej pory jest czarną magią. Dobra,
więc zacznijmy, powiedzmy, jedną krawędzią góry rysować kształty, jakie nas interesują.
Dobra, teraz należy wszystko dokładnie odwzorować, poprawiać każdy szczegół i narysować góry. Naprawdę, to nie jest trudne, a po niektórych
screenach widzę, że wielu ma z tym jeszcze problem. Dobrze, narysujmy:
Ok, główny zarys gotowy. Teraz możemy dorysować tzw. jednopiętrowe pagórki.
Musimy jednak pamiętać o tym, że gdy robimy takie jednopiętrowe pagórki, należy te dwupiętrowe, obok których są jednopiętrowe, zmniejszyć,
aby wyglądało to porządnie.
Dobra, przejdźmy do wyższych warstw gór. Rysujemy tak, jak ostatnio, z tym, że tutaj już raczej nie trzeba robić szkiców, gdyż są to
małe pola (no chyba że wam to ułatwi pracę, to już zależy tylko od was).
No i góry mamy gotowe. W tilesecie są takie skalne wgniecenia i inne ozdoby,
zatem teraz ich użyję.
I teraz już tylko z górki, no, może nie do końca. Zajmijmy się trawą, można ją umieścić na podłodze, ale starajmy się też wcisnąć ją
na góry - da to o wiele lepszy efekt.
No, mamy już prawie wszystko gotowe. Proponuje posadzić teraz drzewa, stawiajmy ich nie za dużo, myślę, że na rozmiary 20x15 starczy z 5,
nie więcej drzew.
No, to czas uzupełnić mapkę o elementy zawarte w tilesecie. Pieńki, krzaczki itd. Tylko nie przesadźcie ;)
Mapka gotowa :) Czas na niezbędniki. Odcień ekranu ustawmy, hmm, tutaj to już
zależy, kto chce co wydobyć, bo równie dobrze może być to tajemnicza góra, a może to być góra o poranku niedaleko jakiejś wsi. To już zależy od was. Ja wybrałem odcień:
-17,0,0,34.
Picture - tutaj mogą nam się przydać niczego sobie picture'sy Foxa, które udostępnił nam w pojedynczych zasobach na rmxp.pl. Wybierzmy
jeden - ja wziąłem niebieski. Ustawienia na normal, opacity mniej więcej 50.
Fog - musi on trochę oziębić klimat mapy. Ja wziąłem Sandstorm 2 na Sub.
No, jeszcze eventy -
Tak oto skończyliśmy nasze góry. W następnym tutorialu prawdopodobnie zajmę się wnętrzami domów, chociaż może coś innego przyjdzie mi
(albo wam :) do głowy. Póki co do następnego gońca ;).