Wywiad
Ayene
(rozmawiał ravenone)
Dziś rozmawiamy z Ayene, współtwórcą gry System oraz administratorką ultimateam.pl.
Większość for o tematyce rpg makera ma ten sam schemat i użytkowników, którzy śledzą poczynania na kilku frontach.
Natomiast UltimaForum jest dość specyficzne. Większość zarejestrowanych osób nie ma pojęcia o istnieniu innych scen. Skąd się to bierze?
Możliwe, że z braku chęci tak zwanego „drążenia tematu”. Są przecież osoby, które ograniczają się tylko do podstawowych źródeł, a są i też takie, które czerpią wiedzę i materiały z wielu.
Drugim ciekawym faktem jest to, że spora część administracji to kobiety. Podczas gdy na innych scenach ilość użytkowniczek jest naprawdę znikoma. Da się to jakoś wytłumaczyć?
Oczywiście, że da, a odpowiedź zawarta jest w pierwszym pytaniu: „UltimaForum jest dość specyficzne”. Jednak należałoby wziąć pod uwagę fakt, że nie wszystkie członkinie administracji / moderatornii zajmują się pomocą przy RM.
Tak jak na każdy forum - są również osoby, które dbają o porządek i stopień zaznajomienia się Użytkowników z regulaminem.
W dodatku sama zajmujesz się tworzeniem i modyfikowaniem skryptów, co też jest niewątpliwie fenomenem, jeśli chodzi o kobiety, w polskiej społeczności makerowców. Skąd to zamiłowanie do języka Ruby?
Pominę komentarz odnośnie fenomenu, gdyż zbyt wiele dziedzin przypisuje się niesłusznie tylko mężczyznom, ale wydaje mi się, że jest to ogólne zamiłowanie do dociekania możliwości samej siebie.
Wcześniej miałam już styczność z językami programowania (w liceum Turbo Pascal, a na studiach C++). Dostrzegałam w tym coś interesującego.
Z resztą chciałam również w swoim projekcie (nad którym pracuję) umieścić coś innego, stworzonego/ zmodyfikowanego własnoręcznie. Może to i wada, ale mało atrakcyjne jest dla mnie to, co mają wszyscy.
Porozmawiajmy chwilę o grze System. Jesteś jednym z autorów tego produktu. Za co odpowiadałaś przy tworzeniu gry, jak długo trwały prace nad Systemem i ile osób brało w nich udział?
Mój wkład to intro początkowe oraz wstęp do drugiego epizodu (plus scena w więzieniu). Ponadto pomagałam przy niektórych mapach, no i jestem autorką questu w mieście Ergard, który niestety nie został dodany do projektu.
Asystowałam również przy niektórych rozmowach (intro trzeciego epizodu) i „użyczyłam głosu” postaci Selene i Harli.
Prace nad Systemem trwały kilka miesięcy (ze względu na długie przerwy), a udział w nich wzięło około 6 osób - z czego 2 osoby to testerzy.
Projekty, w których ktoś szuka wspólników do tworzenia gry z reguły nigdy nie są nawet zaczynane. Jednym z wyjątków jest Exogenesis duetu GameBoy i Rezydent oraz wasz System. Jak udało się wam tego dokonać?
Wydaje mi się, że było to możliwe, dzięki silnej więzi, jaka powstała za sprawą gry fabularnej w którą - w miarę możliwości - gramy. Nosząca tę samą nazwę co projekt gra pozwoliła nam przełożyć realia,
postacie oraz niektóre zdarzenia, co równocześnie stało się dużym ułatwieniem - wszyscy bowiem, mieliśmy tę samą wizję. Gramy w RPG przeszło 7 lat, tyle też się prywatnie znamy (z niektórymi dłużej).
Wsparciem okazała się również inicjatywa Użytkowników forum… którzy pomogli w tworzeniu dwóch postaci, zarysowując je wizualnie i pod względem charakteru (mowa o postaci Vanney i Sae).
Na innych forach System przeszedłby raczej bez echa, tymczasem na ultimie jest najpopularniejszą grą spod makera XP. Zgodzisz się ze stwierdzeniem, że połową sukcesu jest dobra reklamy gry?
Oczywiście, zgadzam się. Każdy twórca powinien zastosować szereg działań, tak aby zwiększyć grono odbiorców. Przecież im ono większe (zwłaszcza, gdy wyraża się pochlebnie), tym nierzadko większa motywacja do dalszej pracy.
A czemu nie próbowaliście podboju na pozostałych forach w tematyce rpg makera?
Nie oszukujmy się - projekt zawiera wiele błędów. Jest to pierwsza gra ze stajni TagTeam, a podczas jej tworzenia niejednokrotnie zmieniała się koncepcja. Co najważniejsze - w miarę postępu prac,
zdobywało się również większą wiedzę. Dlatego właśnie należy być nieco wyrozumiałym dla początkujących twórców. Do czego zmierzam…otóż nie spotkaliśmy się ze wspomnianą wyrozumiałością na innych forach :P
(choć zaznaczam, że nie były to fora o tematyce „mejkera”, tylko „wielotematyczne”). Ze względu zatem na nasze doświadczenia, ograniczyliśmy się tylko do forum Ultima.
Na forum huczno o pracach nad drugą częścią Systemu. Tym razem również bierzesz przy nich udział? A może tworzysz coś indywidualnie?
Biorę udział w pracach nad Systemem II i tworzę indywidualnie w RMVX. W drugiej części Systemu postanowiłam zająć się w całości mapami i pomóc przy oprawie graficznej menu. Poza tym pomagam przy modyfikacji skryptów (zwłaszcza pod względem kompatybilności).
Co zaś tyczy się projektu indywidualnego, to również nie do końca jest taki indywidualny. W drugiej części głównym „koordynatorem działań” jest SeIVoth, ja zaś w części na RMVX. Skład TagTeam nie ulega zmianie (Lartarin, Nhadala, Rasha, Alberic), a pomoc swoją zadeklarowały dotychczas (SaE, Ozzma, Unnamed i Czeliosss).
A na jakim etapie jest druga część gry? Co się zmieni w porównaniu do jedynki i kiedy możemy oczekiwać premiery?
Zmieni się prawie wszystko. Druga część będzie oczywiście również osadzona w świecie „Systemu”, dojdą nowe postaci, ale przede wszystkim zostanie wyeksponowania fabuła.
Zmieni się system walki, zapisu gry, dojdzie postać Mistrza Gry (SeIVoth) i Tutorial Mastera (Ayene), którzy będą pojawiać się w odpowiednich, czasami zaskakujących, momentach.
Ogółem pisząc, zostanie poprawione w niej to, z czego nie byliśmy zadowoleni w pierwszej części.
PS Muzyka zostanie całkowicie usunięta. 15 - w tylu procentach, gra jest ukończona, a premiera rychło nie nastąpi;)
Od jak dawna zajmujesz się rpg makerem? Pamiętasz swoje początki?
Oczywiście, że pamiętam. Sięgają one początków posługiwania się komputerem :P - tak naprawdę. Dawno temu natknąwszy się na RM95, chciałam spróbować stworzyć grę RPG, ale z marnym skutkiem (hehe co to jest switch
i jak zrobić wnętrze wioski?) Do RM wróciłam wraz z rozpoczęciem prac nad Systemem.
Na forum dałaś się poznać głównie jako specjalistka od skryptów do makera XP i VX. Próbowałaś pracy w innych wersjach programu?
Tak, jak zdążyłam napisać (RM95) - choć mam na komputerze zainstalowany również RM2k3, lecz to tylko ze względu na forum - myślę nad poszerzeniem zakresu.
Oprócz zajmowania się forum patronujesz również stronie UltimaJapan. Możesz powiedzieć o niej coś więcej? I skąd to zamiłowanie do Japonii?
Stworzenie UltimaJapan było następstwem rozwiązania współpracy z grupą osób, które postanowiły stworzyć potężne źródło informacji o Japonii. Skończyło się na kilku artykułach i moich 13 lekcjach języka japońskiego.
Doszedłszy do wniosku, że wspomniana strona zamiera, przeniosłam napisane przez siebie artykuły wpierw na forum (tylko lekcje), a następnie na UltimaJapan.
Moje zamiłowanie do Japonii powstało raczej za sprawą języka i kultury niźli kontaktu z mangą i anime (choć oczywiście względny był - nie wiedziałam jednak, że to anime).
Tę pasję zawdzięczam osobom, które poznałam (z którymi pisałam liściki w hiraganie :P ) i tym, które wprowadziły mnie w kulturę orientu. Cóż, nadal sukcesywnie pielęgnuję swoje zainteresowania,
pomimo uszczypliwości, że bardziej przydatna jest nauka gotowania :P
Jak już wspomnieliśmy - UltimaTeam charakteryzuje się odrębnością od innych for. Czy mimo to, śledzisz poczynania twórców z pozostałych scen? Grywasz w ich gry?
Przyznam się szczerze, że brakuje mi na to czasu. Nie bywam na innych stronach (bardzo rzadko na jednej anglojęzycznej).
Nie trudno również zgadnąć, że nie gram w gry innych twórców… chyba że są to dema lub gry Użytkowników UltimaForum.
Czytujesz Gońca? Myślisz, że nasz zin to dobry sposób, żeby ogarnąć szeroką scenę rpg makera? Jest coś, co moglibyśmy zmienić lub dodać?
Przeczytałam recenzję Systemu, przeglądnęłam wywiady. Uważam, że jesteście na dobrej drodze. Czy moglibyście coś zmienić… może lekko oprawę graficzną no i… hosting?! ;)