Wywiad

 
 
 
EnterVPL
(rozmawiał PInroz)

Czas na kolejny wywiad, a dziś rozmawiam z twórcą filmów z gier makerowych (i nie tylko) na serwisie YouTube, czyli z EnterVPL.


Powiedz mi w jaki sposób natknąłeś się na RPG Makera i na jego społeczność, czyli od czego to się wszystko zaczęło?
Od około 7 lat wiem o istnieniu twierdzy RPG Makera i chyba też od tylu lat wiem o społeczności tsukuru. 7 lat temu mój kolega zaczął tworzyć grę, a ja chcąc wiedzieć jak on to robił, zapytałem go. Pokazał mi wtedy RPG Maker XP. Robił w nim jakąś grę nawiązującą do wiedźmina. Wtedy też moja muzyka została wykorzystywana do gier. Potem sam coś zacząłem robić w RM, ale tak na prawdę żadnej gry na tym silniku nie udało mi się dokończyć w 100%.

Dlaczego postanowiłeś nagrywać gry stworzone w RPG Makerze?
Bo mi się podobają :-) . Nie wiem czy coś tutaj mogę więcej powiedzieć. Po prostu chciałem i już :-)

Przeglądając twój kanał na YouTube, z gier makerowych, jedyna gra jaka doczekała się więcej niż jeden filmik to Asgun... czy planujesz jeszcze takie długie serie z makerówek?
Więcej niż jeden filmik z gier na RM na moim kanale ma więcej gier, ale nie licząc streama to zostaje tylko (po za Asgun) World of Cebulandia, która ma aż (albo tylko) 2 filmy, które traktuje jako jeden gameplay. W przyszłości planuję nagrać więcej serii z gier na RPG Maker. Z pewnością coś będę mógł wybrać z tego co już nagrałem. Mam nawet kilku swoich faworytów: Kruk 2, Pogromca Pustki II, Magiczna wieża (choć trudna gra, to fajna) czy Project 2.

Czy oczekujesz z niecierpliwością jakichś gier spod RPG Makera, które chciałbyś nagrać?
Amello Morello & Mr. Slime, Pogromca Pustki II, Kruk 2 (wszystkie akty), Jasna Strona Asgun, The Pigeon, Problem tajemniczego lasu. Choć 2 tytuły to gry, które nie są jakieś "wybitne" to z całą pewnością dla mnie wydają się bardzo ciekawe. Oczywiście będę starał się zobaczyć każdą premierę. Nigdy nie wiadomo co mi może się spodobać :-)

Jakie masz plany jeżeli chodzi o swój kanał na YouTube?
Mój kanał jest lekko rozbity, jeśli chodzi o jego formę. Chciałbym to ujednolicić. Możliwe, że będę musiał stworzyć drugi kanał na innego typu filmy, ale to dalekie plany, za które nie wiem czy w ogóle się wezmę. Pierwsze co chcę zrobić to ukończyć obecne serie. Chciałbym prowadzić jedną serię z gier, jedną serię z vlogów, organizować więcej streamów, chcę rozbudować czarne historie. EnterVPL powstał, bo miały być na nim machinymy z gry Gothic 1 i 2. Możliwe że do tego wrócę i zrobię rekonstrukcję mojej starej machinimy "Gothic przygody Cheatera", ewentualnie użyję innej gry do tego, ale to jeszcze dalekie plany. Na swój drugi kanał (MusicVPL / MEnterVPL) mam za to bardzo ambitny plan, który będzie ode mnie wymagał nagrań w około 10 różnych miejscach. Będzie to kosztowne przedsięwzięcie, gdyż zorganizowanie takich wyjazdów z kamerzystą i scenografem oraz oświetleniowcem i dźwiękowcem będzie wymagało funduszy. Chcę nagrać dość w oryginalny sposób pewną melodię, którą zagram na gitarze w kilku różnych ścieżkach, które będą grały na raz (jedna ścieżka jeden wyjazd).

Prócz filmów na YouTube, często też przybywasz na forum Tsukuru. Wydałeś nawet grę, demo Bez Sensu 3. Dlaczego 3? Co z Bez Sensu 1 i 2?
Bez Sensu 1 i 2 to są platformówki. Zrobiłem je na silniku GameMaker. Są dość proste, bo od gracza wymagają używania tylko i wyłącznie strzałek. Gra się tam rycerzykiem, który musi omijać metriody (link do grafiki: https://www.google.pl/search?q=metroid& ... gB&dpr=0.9 i dojść do "Jupi'ego", czyli bloku, który mruga do nas oczkiem - gdy do niego się dojdzie to przechodzimy do następnego poziomu. Starałem się, dawać coś nowego w każdym poziomie. Są bloczki przez które mogą przechodzić tylko metroidy, a są takie przez które może przechodzić rycerz. W tych grach zbiera się kursory. Każdy kursor daje (jeśli mnie pamięć nie myli) 5 pkt. Na końcu gry wyświetla się ranking. Te 2 gry są dość krótkie, a ich założenie jest takie, żeby móc sobie w nie zagrać z kolegami i móc porównywać swoje wyniki. Są tam bowiem elementy, które mogą zniechęcić gracza do uzyskania 100% liczby punktów (np. 3 życia na całą grę).

Czy nie myślałeś o stworzeniu jakiegoś dużego projektu? Kilkugodzinny gameplay, otwarty świat, mnóstwo zadań zarówno głównych i pobocznych, ciekawie zaprojektowane postacie, klimat, wciągająca fabuła itp. Czyli grę pokroju Pogromcy Pustki lub Wrót Arkany?
Tak. Bez Sensu 3 w pełnej wersji ma mieć otwarty świat. Coś à la Skyrim to ma być (choć wiadomo, że tak dużo nie zrobię). Ma mieć to wątek główny, który będzie polegał na odnalezieniu "krótkiej piłki", ale gra będzie bardziej polegała na wykonywaniu i poznawaniu wątków pobocznych. Chcę, żeby taka gra była bezsensowna, jaki tytuł taka gra. :-)

Czy oprócz Bez Sensu 3, zamierzasz coś jeszcze wydać?
Zastanawiam się czy chciałbym coś jeszcze zrobić. Mam wiele projektów gier, które tylko zacząłem, a nie dokończyłem. Póki co, chcę skończyć pełną wersję Bez Sensu 3. Może kiedyś tam zrobię jakieś Bez Sensu 4 - kątem oka (oko nie ma kąta - jaki słowny żart). :-D

Niedawno chwaliłeś się, że pracujesz ;D czy mimo natłoku codziennych obowiązków znajdujesz czas na nagrywanie, lub tworzenie jakichkolwiek makerówek?
A mam taką pracę, że przez święta będę miał po 10 godzin, a w styczniu po 3 godziny. No... w styczniu mi się kończy umowa. Organizuję się z czasem, więc myślę że będę mógł znów często nagrywać, choć nadal to nie będzie codziennie.

I najważniejsze pytanie w tym zestawieniu... czy jeżeli założysz w końcu rodzinę (no wiesz żona, dzieci, pies itp.), oraz gdy znajdziesz stałą pracę, to czy zrezygnujesz wtedy z tworzenia filmów na YouTube lub tworzenia gier (niekoniecznie w RPG Makerze)?
Myślę, że nadal nagrywałbym, choć tak na prawdę nie wiem jak będę z czasem. Z całą pewnością będzie go dużo mniej, ale po cichutku liczę, że wybiję się na yt i będę mógł z niego żyć. Wtedy nagrywanie byłoby moją pasją jak i pracą.

Dziękuję za rozmowę. Życzę udanych lets' playów, nie tylko z gier makerowych oraz ciekawych makerówek, które wyjdą spod twojej ręki ;)
Dziękuję bardzo za wywiad. Pozdrawiam wszystkich. Nie będę wymieniał, bo to długo potrwa, a nie chcę nikogo ominąć. :-)