Wywiad
Golden Forki 2011
(Noruj, ravenone)
Za nami kolejna edycja Golden Forków. Tradycyjnie największych wygranych tegorocznego konkursu zapytaliśmy o wrażenia i plany na przyszłość.
* - gwiazdką oznaczyliśmy osoby, które są współautorami projektu, a nie samodzielnymi wykonawcami.
Ska'ciu (1 i 3 miejsce w Pełne Wersje 2k3)
Ten rok w makerze 2k3 należał do ciebie. 2 z 5 ukończonych gier są twojego autorstwa, a miejsca 1 i 3 na podium podpisane są Ska'ciu. Liczyłeś na taki rozwój wypadków?
Zgodnie z moimi przewidywaniami czołg wygrał w kategorii 2k3, ta gra miała wszystko co powinna mieć dobra gra, więc nie jestem zdziwiony.
Zaskoczyło mnie natomiast trzecie miejsce dla gry Reiha, myślałem że nikomu się ten eksperyment nie podobał, wygląda na to że jednak ktoś docenił oryginalność mechaniki tej produkcji.
A jak będzie wyglądał przyszły rok? Planujesz kolejne produkcje na 2k3 czy może zaskoczysz nas projektem z innego makera?
Na przyszły rok mam w planie co najmniej dwie gry, w tym oczywiście drugi chapter Spamthirowego czołgu, bo to coś, co musi zostać zrobione. Oczywiście wszystkie gry ciągle w 2k3, bo już nie wyobrażam sobie pracy w innym.
Ekhart (1 miejsce Dema w XP)
Od wielu lat jesteś związany ze sceną, ale nigdy nie miałeś na koncie
żadnych gier, ani wyróżnień konkursowych. Teraz wreszcie udało się
wydać pełniaka - Shattered, mimo że gra krótka, została dobrze
odebrana przez forumowiczów, a na GFach zająłeś 4 miejsce. Liczyłeś
na coś więcej? Wszakże do podium niewiele zabrakło.
Prawdę mówiąc, zdziwiłem się, że w ogóle "Shattered" przeszło przez
eliminacje. Projekt był bardzo krótki, ale nie planowałem go robić
dłuższego - pierwotnie miał być jeszcze krótszy. Jednakże cieszę
się, że ludzie przyjęli go dość dobrze (mimo ~15 minut gry) i
zająłem to 4 miejsce. Nawet to daje mi motywację do pracy :P
Wygrałeś za to w kategorii, której miało nie być. W zeszłym roku
Pragnienie Krwi nie doczekało się konkursu, w tym rzutem na taśmę
pokonało konkurentów. Szkopuł w tym, że ten projekt odstawiłeś już
dawno temu. Po tym sukcesie, jest szansa, że powrócisz do tworzenia?
Owszem. "Pragnienie Krwi" to jest projekt, który - wstyd przyznać -
robię już 7 lat. Zmieniał się czterokrotnie, rozwijał się. Wersja
która wygrała w tym roku kategorię "Dema" jest tą najbliższą
ostatnecznej. Najbliższą, bo jednak kilka rzeczy już uległo zmianie.
Przede wszystkim ludzie narzekali na to, że akcja za szybko idzie, dlatego
zarówno Underdeep jak i Hammergoth są większe i mają zadania poboczne.
Dodatkowo jest ciut więcej map pomiędzy tymi miastami. Ogólnie zmian
między demem a przyszłą pełną wersją będzie trochę. Zarówno kilka
rzeczy zniknie (jak np. dwie dodatkowe cechy, które prawdę mówiąc nie
były jakieś użyteczne), ale też różne dojdą (m.in. będziemy mieli
dodatkowe 2 postaci w drużynie, oraz postać Vritala będzie mogła się
rozwijać w wybranej przez nas klasie). Ogólnie ten projekt jest teraz
moim całkowitym priorytetem i jeśli znowu nic nie spieprzę, wyjdzie
jeszcze w tym roku. Chcę wziąć przykład z "Wrót Arkany" :p
A co z twoim trzecim projektem - Die Erlösung - Odkupienie?
Wciąż jest aktywny, ale praca nad nim idzie bardzo powoli. Wielkim
problemem jest fakt, że nie ma grafik które pasują do czasów II wojny
światowej, także całą grafikę w grze robię sam. To znacznie spowalnia
pracę.
Noruj
(1 miejsce w Pełne Wersje Xp i Pełne Wersje VX)
W 2010 również startowałeś z kilkoma projektami na GFach.
Ale efekt w tym roku jest nieporównywalny - dwa pierwsze miejsca.
Spodziewałeś się takich rozstrzygnięć?
Jeśli chodzi o kategorie XP to nie byłem pewny wygranej, ale
spodziewałem się miejsca na podium. Chociażby 3 miejsca. Najbardziej
obawiałem się Wrót
Arkany 3, ale widać dość późna premiera tej gry pomogła mi w
wygranej. Jestem pewien, że jeśli WA3 wyszłoby na równi z Agnosco to
przegrałbym tą
walkę. Anyway, to miły akcent na koniec mojej growej działalności.
Niedawno pożegnałeś się ze sceną, jednak ciągle zaglądasz na fora i się udzielasz. Czy zostajesz teraz biernym userem czy jeszcze coś wyjdzie spod twojej ręki?
Tak, odszedłem. Fakt nadal zaglądam, ale może to z okazji GFów. W
każdym razie na pewno jestem o wiele mniej aktywny niż kiedyś.
Odszedłem jakoś 2,5 miesiąca temu, a napisałem od tego czasu jakieś
kilkanaście postów, co nie równa się z tym, jak udzielałem się
kiedyś. Jeśli chodzę o
ewentualną grę to nie odrzucam takiej możliwości, ale najwcześniej po
maturze o ile będzie do czego wracać. Zainteresowanie Golden Forkami w
tym roku
pokazuje chyba aktualny stan rzeczy na scenie. Na gospodzie do dnia
dzisiejszego pojawiły się chyba z 4-5 postów komentujących wyniki,
mało było
też gier. Jeśli jednak mnie najdzie ochota, będzie jeszcze ktoś tutaj
się udzielał to zrobię nową grę JRPG w uniwersum gry Opowieści z
Asgun. Pozdrawiam
Ayene* (2 i 3 miejsce w Pełne Wersje VX)
2010 przyniósł wam 3 miejsce w pełniakach XP. Teraz 2 i 3 miejsca za gry z VX. Za rok będzie najwyższe miejsce na podium?
Nie liczę na to, bo wiem, że nasze projekty się nie „sprzedają”. Tworzymy – wydaje mi się – dość charakterystyczne, żenujące gry, często przepełnione głupkowatym humorem i trwamy wiernie przy tym stylu. Świetnie się bawimy, a jeśli uda nam się przeczytać komentarz, że gra dostarczyła kilku chwil niewymagającej rozrywki, tym bardziej jesteśmy zadowoleni.
Czy tegoroczne rozstrzygnięcia były do przewidzenia, czy raczej niektóre wyniki były dla was zaskoczeniem?
Nie tyle rozstrzygnięcie było zaskoczeniem, co niewielka liczba głosujących oraz słaba aktywność w „widelcowych tematach”. Większość wyników była do przewidzenia, zwłaszcza wygrani w kategoriach Zapowiedzi oraz Pełnych wersji RMVX i RM2k3.
Robicie kilka projektów na raz. Ilu premier spod ręki TagTeamu możemy spodziewać się w 2012 roku? Która z nich będzie według was najmocniejsza?
Oprócz zapowiedzianych dwóch gier (Systemu II i Areny), mamy nadzieję wypuścić jeszcze jedną, tworzoną w sekrecie. Do tego Lartarin myśli nad drugą częścią Shikima Kingdom. Co wyjdzie z naszych (szczerych) chęci, w najbliższym czasie się okaże.
ravenone (2 miejsce w Pełne Wersje XP i Demach XP)
W odróżnieniu od poprzednich GFów, co zaskoczyło cię w tegorocznej edycji?
Przede wszystkim małe zainteresowanie samym konkursem. Osób głosujących w
przypadku samej wersji XP było o połowę mniej niż przed rokiem. Tak samo, jeśli
chodzi o komentarze, spekulacje itp. Na forach próżno było szukać szerszych
dyskusji na temat największej imprezy na scenie. Szkoda.
Wrota Arkany 3 zajęły drugie miejsce w pełnych wersjach RPG Makera XP, planujesz zrewanżować się następnym razem czymś nowym po skończonej trylogii?
Chwilowo planuję odpocząć od rpg makera w sensie tworzenia. Więcej zajmuję się samym zinem.
Mam, co prawda, w głowie kilka pomysłów, z którymi chciałbym się zmierzyć w programie, ale nie składam żadnych deklaracji.
Jak coś jeszcze kiedyś stworzę to dam wam znać;).
Dante, Dave. (1 miejsce w Zapowiedziach)
Przy sporej konkurencji Strefa wygrała tegoroczne Zapowiedzi. Sądziłeś,
że wasz projekt będzie cieszył się takim zainteresowaniem?
Dante: Tutaj trudno powiedzieć jednoznacznie. W głębi serca miałem cichą
nadzieję, że Strefa 52 zajmie jedno z miejsc na podium. Dzięki wyborze
użytkowników, stanęła na najwyższym stopniu, z czego bardzo jesteśmy
zadowoleni. Projekt nie cieszy się tak dużym zainteresowaniem jak np. The
Inscriptions. Przez ten fakt wychodzimy niejako poza polską scenę RPG
Makera - czego skutkiem jest patronat miedialny z zaprzyjaźnionymi
portalami.
Dave.:
Z całą pewnością, zainteresowanie, jakie wzbudziła zapowiedź Strefy,
jest dla mnie dużym zaskoczeniem. Projekt odcina się od większości
powstających tytułów, które w zdecydowanej większości, koncentrują
się wokół wydarzeń osadzonych w światach czysto fantastycznych,
zbudowanych w dużej mierze na różnego typu mitologiach oraz legendach.
Tym bardziej miło jest więc wiedzieć, że gracze wiążą swoje nadzieje
i oczekiwania z czymś zupełnie odmiennym – bo taka z założenia ma
być właśnie Strefa 52.
Z zeszłorocznych Zapowiedzi wyszły aż 3 pełne wersje, z czego dwie
pierwsze zajęły najwyższe miejsca na podium. Czy ten kredyt zaufania w
stosunku do Strefy zostanie odpłacony pełniakiem lub chociaż większym
demem w przyszłym roku?
Dante: Nie wątpię. Dzięki zwycięstwie w Golden Forkach, komputer włączam
tylko po to, aby robić grę :). Plebiscyt ten wstrzykną mi sporą dawkę
motywacji do pracy.
Czy grę ukończymy do przyszłych GF-ów? Trudno powiedzieć. Niczego na
siłę robić nie będziemy. Bardziej prawdopodobnym zabiegiem będzie
wydanie godzinnego dema, czego również nie jesteśmy pewni. Wszystko to
jest uzależnione od wielu zmiennych, z którymi na codziennie walczymy.
Dave.: Trudno mi w tym momencie mówić na temat konkretów, ponieważ Strefa 52
jest na bieżąco zmieniana i aktualizowana. Nikt nie lubi obietnic
rzuconych na wiatr. Zarówno ja, jak i Dante, przykładamy dużą uwagę do
drobnych pomysłów i innowacji, dzięki czemu rozgrywka potrafi znacząco
zmienić się w przeciągu dnia czy dwóch. Ciągle szukamy najlepszego z
możliwych rozwiązań w praktycznie każdym aspekcie pracy nad projektem.
Kolejnym ważnym czynnikiem jest życie prywatne – bowiem nie zawsze ma
się czas i/lub wenę, by pracować (chociaż czerpiemy przyjemność z
tego, co robimy).
Kredyt zaufania użytkowników jest impulsem, który z pewnością
wprowadzi do naszych działań pewnego rodzaju dynamizm. Chcielibyśmy
zaprezentować wersję demonstracyjną, a tym bardziej pełną, w pełni
dokończoną grę, ale równocześnie, chcielibyśmy, żeby gotowy produkt
nie zawiódł oczekiwań, jakie pokładają w nas gracze.