Wywiad

 
 
 
Golden Forki 2010
(Noruj & ravenone)

Za nami największy konkurs na polskiej scenie rpg makera. W tym roku po raz pierwszy wystartowała kategoria Gier w VX, zabrakło natomiast Zapowiedzi w 2k3 i Dem w XP. Zwycięzców poszczególnych kategorii i dokładne wyniki głosowań możecie przeanalizować na rmxp.pl, Gospodzie czy Tsukuru. Dlatego my skupiliśmy się na czym innym. Wychodzących z gali laureatów (wraz ze statuetkami widelców) dopadliśmy wśród błysków fleszy i kamer na czerwonym dywanie i zadaliśmy im kilka pytań.
* - gwiazdką oznaczyliśmy osoby, które są współautorami projektu, a nie samodzielnymi wykonawcami.


Lartarin* (3 miejsce System RPG Pustkowia Chaosu w XP)
Wydawało się, że System jest popularny tylko na Ultimie. Na pozostałych forach był brak odzewu na wasz projekt. Tymczasem znaleźliście się na podium, wyprzedzając ponad 20 innych produkcji. To duże zaskoczenie dla waszego teamu?
Dalej mi się tak wydaje ^@^. Trzecie miejsce nie wynika z jego popularności, tylko z konieczności - lub jak kto woli – z chęci rozdysponowania ostatniego punkciku. Za wszystkie te małe punkciki Serdecznie Dziękujemy! Brak odzewu w tematach nie trzeba traktować, jako coś złego… Patrząc na to z innej perspektywy, można by stwierdzić, że Pustkowia są FENOMENALNE! ^^ Jakby tak było (a jest przecież ^^), to komentarze byłyby (a nawet są) zbędne. W kwestii notabene „pokonania” innych tytułów, jesteśmy bardzo zadowoleni z osiągniętego wyniku. Nieskromnie pisząc spodziewaliśmy się pierwszej dziesiątki, a TOP 3 to już mistrzostwo świata i okolic ^^. Rezultat przełoży się na kolejne produkcje ^@^.

Jak praca nad kolejnymi częściami? System 2 i System VX powstają równocześnie? Którego produktu możemy spodziewać się najpierw?
Kolejne części Systemu będą…. ^@^
Praca, no cóż, nie forsujemy się zbytnio. To wszystko przez zimę ^^, ona jest za to odpowiedzialna.
Wspomniałeś o 2 tytułach System RPG XP II – Lost In Time i System RPG VX. Pracę nad pierwszym jako mózg projektu prowadzi SeIVoth. Drugim projektem, który powinien ukazać się najwcześniej (System VX – Mord Kruków) zajęła się „siora” (oficjalnie Ayene) – też niezły z niej mózg ^^. Z kolei ja biedna świnka „tysz” tworzę coś swojego, ale projekt jest w powijakach i za wcześnie cokolwiek pisać, ale tak jak zawsze będzie to „lans wiekiem” ^^. Ofkors wspieramy się wzajemnie, każda z gier choć ma innego reżysera, wyjdzie spod znaku TagTeam i każdą będziemy kochać równie mocno ^^. Oznacza to, że w równej części zbierzemy słodycze jak i cięgi za nie (te drugie bardziej mnie kręcą ^@^).

Co było dla Ciebie największym zaskoczeniem w tegorocznych Golden Forkach?
Największym zaskoczeniem na GF-ach było… hmm… W kwestii ścisłości „wskoczeniem” było to, że System RPG – Pustkowia Chaosu wskoczył na podium ^^. Tryumfatorzy w poszczególnych kategoriach nie byli niespodzianką, choć image twórcy nie we wszystkich przypadkach się na to przekładał…

Jakie plany makerowe na 2011 rok?
W bieżącym (nie mylić z wodą ^@^) roku planujemy wydać minimalnie dwa tytuły. Jak będzie w rzeczywistości, tego nawet najstarsi górale nie wiedzą ^^. W każdym razie „oby do przodu”, a krytyki nie zabraknie!
Dziękuję i „Pozdrówasiam” ^^

Michu (1 miejsce Sztuka Bycia Potworem w Dema w 2k3)
Sztuka Bycia Potworem została wybrana najlepszym demem na 2k3 w tym roku. Spodziewałeś się takiego sukcesu?
Szczerze? Podejrzewałem, analizując produkcje innych uczestników tej części rywalizacji, że będę na podium. Nie oceniając ich wkładu w pracę ani efektu końcowego, chyba trochę wyczuwam zamiłowania i preferencje graczy, do których sam się zaliczam.

Co było dla ciebie największym zaskoczeniem w tegorocznych Golden Forkach?
Nic nie było dla mnie zaskoczeniem, bo już od dłuższego czasu nie śledzę sceny tak jak kiedyś. Zdarza mi się zagrać w którąś grę, czasem wymienię się z kimś poglądami. Codziennie wchodzę na GRMA, ale przestałem się aktywnie udzielać. Gdybym jednak musiał coś wybrać, to byłaby to (pozytywna) ilość gier wykonanych w RMXP.

Jakie plany makerowe na 2011 rok?
RPG, które robimy wspólnie z ekipą Kalafiora i, jak czas pozwoli, druga część Manga Carty.

Motoki (3 miejsce First Fantasy - Dema w 2k3)
Udało ci się znaleźć na podium w kategorii dem. Spodziewałeś się, że zajdziesz tak wysoko?
Nie. Zabawa z RM zaczęła się dość niedawno. Właściwie to nadal nie wiem do czego służy większość poleceń i opcji. Miejsce na podium jest dla mnie miłą niespodzianką oraz "motorem" do dalszych prac.

Jak prace nad First Fantasy? Czy po dobrym rezultacie na Gfach możemy liczyć, że niebawem doczekamy się pełniaka?
Tak, planuje wykonać pełną wersję. Niestety nie jestem w stanie określić kiedy. Przez kilka ostatnich dni prace nad FF chwilowo ustały. Chce poświecić trochę czasu na rozszyfrowanie programu.

Co było dla ciebie największym zaskoczeniem w tegorocznych Golden Forkach?
-Komentarze AI-RPG?;)
Gry, na które głosowałem zajęły miejsca na podium i IMO nie było większych niespodzianek.

Jakie plany makerowe na 2011 rok?
Planów, a raczej pomysłów mam naprawdę dużo. W jak najkrótszym czasie będę starał się dokończyć zaczęty projekt. Co potem? ...dokładnie nie wiem. Przyznam, że myślałem nad stworzeniem czegoś wzorowanego na kulturze Indii (mitologia i te sprawy).

Noruj (3 miejsce Agnosco - Zapowiedzi w XP)
Agnosco znalazło się na podium wśród zapowiedzi. Spodziewałeś się tego miejsca czy liczyłeś raczej na coś więcej?
Spodziewałem się miejsca na podium, ale liczyłem tylko na 3 miejsce. Wiedziałem, że Najemnik i WA3 mnie wyprzedzą. Z drugiej strony obawiałem się zagrożenia ze strony Insanity i Shattered. No, udało się : ) Dziękuję za głosy.

A w pełniakach? Pokonałeś co prawda ponad 20 innych projektów, a twoje dwie pełne produkcje zyskały po 11 głosów (Shtamp i Bright Side of Life). Czy według ciebie obie gry trzymają podobny poziom?
Trudno powiedzieć, bo to zupełnie inne gry, obie zostały przyjęte różnie, ale wydaję mi się, że Bright Side jednak wyszedł mi lepiej. Gra nie jest dla wszystkich, ale jak trafi w gust to jest całkiem grywalna, a robiłem ją około miesiąca. Shtampa męczyłem 9 miesięcy. Jednak to dwie różne gry i ciężko je porównać.

Co było dla ciebie największym zaskoczeniem w tegorocznych Golden Forkach?
Tak właściwie nic mnie nie zaskoczyło. Wiedziałem kto wygra w pełniakach i zapowiedziach, wiedziałem że pojawi się szumiasta dobra zapowiedź, która wymiecie innych, VX też nie było zaskoczeniem. 2k3 średnio mnie interesuje, ale także nie było dla mnie niespodzianek.

Jakie plany makerowe na 2011 rok?
Najważniejsze jest ukończenie Agnosco, nie wiem jednak ile to zajmie bo chcę to zrobić dobrze. Poza tym - ukończyć JRPGA w VX i mam już pomysł na małą, ciekawą grę : ) Teraz nic nie powiem.

Preki (3 miejsce Kościak and Friends! -  Pełne Wersje w 2k3)
Twoja gra została doceniona przez scenowiczów. Spodziewałeś się miejsca na podium?
Wiem, parę osób doceniało zabawny i luźny klimat tej gry. To też z myślą o nich ją tworzyłem, po prostu motywowali mnie. Czy spodziewałem się miejsca na podium? Średnio. Gra jest w dużej mierze niedokończona, jednak jej sensem jest luźny, humorystyczny klimat właśnie.

Kościak and Friends! mimo wszystko pozostaje grą niedokończoną. Czy po wyróżnieniu na GFach jest szansa na to, że jednak wrócisz do tworzenia gry?
Nie, nie mam już głowy do niej. Zupełnie nie mam pomysłu jak pociągnąć tę szaloną przygodę dalej. Miały być sub-questy w pewnym momencie gry, lecz zabrakło weny. Z drugiej strony to jest pierwsza wydana przeze mnie gra (pomijając masę "treningowych" projektów w latach 2007-2008, które były w większości bublami).

Co było dla ciebie największym zaskoczeniem w tegorocznych Golden Forkach?
Zaskoczył mnie niezwykle mały udział produkcji spod znaku RM2k3. Także spora ich część to dzieła Ska'cia. Tym razem dominowały gry stworzone w RMXP.

Jakie plany makerowe na 2011 rok?
W ubiegłym roku, poza stworzeniem luźnych, scenowych pastiszy (Bombowców :p), zacząłem prace nad grą scenową, o której już myślałem we wrześniu 2009, czyli kiedy jeszcze pracowałem nad Kościakiem. Będzie to pierwsza moja produkcja wykorzystująca ABS, który zmontowałem na przełomie lat 2009/2010. Oczywiście, w starym, niezmordowanym RM2k3. A co po tym projekcie? Zobaczymy, co mi strzeli do głowy :D

Rahael (1 miejsce Magiczna Wieża - Gry w VX)
Magiczna Wieża zdeklasowała rywali. Jakie to uczucie zrobić najlepszy produkt w VX w 2010 roku?
Na pewno odczułem, że moja praca została doceniona i nabrałem dodatkowej motywacji, by Magiczna Wieża była jeszcze lepszą grą niż jest obecnie.

Po takim sukcesie zapewne prace nad pełną wersją gry ruszą pełną parą. Kiedy będzie mogli doczekać się kolejnej odsłony gry (czy też pełniaka)?
W moim odczuciu w kategorii VX po prostu zabrakło konkurencji (widać, że wciąż scena VXa raczkuje), więc czy aby na pewno można ten wynik nazwać sukcesem? Dla mnie sukcesem będzie ukończenie tego projektu od A do Z wraz z jego wszystkimi założeniami. Także prace będą nadal trwać i mogę zapewnić, że grywalność pełnej wersji będzie jeszcze większa, więc myślę, że jest na co czekać. Premierę przewidziałem na pierwszy kwartał 2011.

Co było dla ciebie największym zaskoczeniem w tegorocznych Golden Forkach?
Jeśli chodzi o pozycje niektórych gier to dla mnie największym zaskoczeniem była wygrana gry "Sztuka Bycia Potworem" w kategorii dem rm2k3. Wstrzymam się tu od opinii na temat czy rzeczywiście zasługiwała na to wyróżnienie, natomiast na pewno nie stawiałem tej gry w pierwszej dwójce. Jeśli chodzi o sam konkurs to zaskoczyła mnie ilość startujących pełniaków w kategorii XP. Robi wrażenie i widać, że scena XP'ka przeżywa rozkwit.

Jakie plany makerowe na 2011 rok?
Na pewno w pierwszej kolejności ukończyć Magiczną Wieże. Następnie planuję ją przetłumaczyć na język angielski i ruszyć na poszukiwania szerszej grupy odbiorców. Równolegle zamierzam kontynuować prace nad sequelem Magicznej Wieży, która to nie będzie powielała schematów poprzedniczki, a będzie zupełnie inną grą opowiadającą dalszy ciąg przygód Zargasa (i nie tylko).

Rave (2 miejsce Niezwykła Przygoda - Dema w 2k3)
Niezwykła Przygoda zajęła drugie miejsce w kategorii dem, blisko nawet było do pierwszej pozycji. Czy wierzyłeś w końcowy sukces? Czy to miejsce jest dla ciebie zadowalające?
Bardzo mnie to zdziwiło i zmotywowało do dalszej produkcji NP. Jestem naprawdę wdzięczny osobom, które na mnie głosowały i mogą się one spodziewać małego upominku związanego z NP w najbliższym czasie.

Jak widać forumowicze cię docenili, więc teraz wypada się im odwdzięczyć. Czy zatem prace nad Niezwykłą Przygodą będą szły szybciej?
Oczywiście, tylko najpierw muszę doprowadzić grę do porządku po przejściu na Audieremony w celu zapewnienia wyższej kompatybilności z Wine (Linuks).

Co było dla ciebie największym zaskoczeniem w tegorocznych Golden Forkach?
Sam nie wiem. Może najpierw powiem co dla mnie zaskoczeniem nie było. Na pewno nie wygrana Wrót Arkany i Magicznej wieży. Zdziwieniem również nie było zwycięstwo Perfect Worlda. Jednak mnie dość mocno zaskoczyło to, że pokemony Marcosa nie zajęły wyższej pozycji. Uważam bowiem, że autor naprawdę się postarał i jego gra zasługiwała na miejsce na podium, nawet jeśli by NP miało zamienić się na miejsca z Innym. Po prostu jest to dużo bardziej dopracowany od mojego projekt.

Jakie plany makerowe na 2011 rok?
No, z pewnością kontynuacja prac nad NP, jednakże nie wiem czy dam radę zrobić tą grę w tym roku. Mam wiele innych zajęć niż RM, jak np. mój komiks dostępny pod adresem http://mtdw.smackjeeves.com czy moją stronkę z grami flash (http://www.mycrosssoft.net).

ravenone (1 miejsce Wrota Arkany 2 - Pełne Wersje w XP; 1 miejsce Wrota Arkany 3 -  Zapowiedzi w XP)
W poprzednich Golden Forkach w kategorii Pełne Wersję zająłeś 3 miejsce. Tym razem wygrałeś złoto w tej, jak i w kategorii Zapowiedzi. Spodziewałeś się tak owocnych dla Ciebie Golden Forków?
Liczyłem się z tym, że będzie zaciekła walka do końca konkursu i uda mi się znaleźć na podium. W pełniakach obawiałem się Devila, Wzoru i kilku innych produkcji. Bardziej, rzecz jasna, zależało mi na Pełnych Wersjach, bo to efekt pracy blisko 8 miesięcy. Cieszę się, że ludzie to docenili. W zapowiedziach głosowania często są wielką niewiadomą, bo w porównaniu z pełniakami, tutaj świetną zapowiedź można przygotować w ciągu jednego dnia.

Wrota Arkany 3 będzie ostatnią grą opowiadającą o przygodach Elroara. Czy zamierzasz dalej czerpać korzyści z popularnego już świata Arkany, czy zająć się czymś zupełnie innym?
Ucinając spekulacje, które stworzyły się podczas Zapowiedzi - Wrota Arkany 3 nie kończą definitywnie serii. Jest to, tak jak napisałem - ostatnia część przygód Elroara, ale pomysł na czwartą odsłonę gry (już z kim innym w roli głównej) widnieje w mojej głowie od ponad roku. Od pomysłu do realizacji jest jednak bardzo daleka droga.
Obecnie pracuję nad planszówką, która w luźny sposób opiera się na świecie Arkany. Poza tym nie przewiduję więcej gier o tym świecie, bo inaczej będzie tyle odsłon co Mody na sukces, a tego chyba byście nie przeżyli:).

Co było dla ciebie największym zaskoczeniem w tegorocznych Golden Forkach?
Jeśli chodzi o wyniki to: w XP liczyłem na wyższą pozycję Shtampa czy Wzoru. Cieszy fakt, że ludzie docenili System, bo to solidnie zrobiona gra. W pozostałych makerach rozstrzygnięcia raczej bez niespodzianek. Zaskoczeniem na pewno jest bardzo mała liczba gier wydanych w tym roku na 2k3.

Jakie plany makerowe na 2011 rok?
O ile czas pozwoli, to chciałbym zakończyć trylogię w przeciągu najbliższych 12 miesięcy. W przerwach prac nad WA3 będę starał się rozwinąć planszówkę Karty Arkany. A jak uda mi się zatrzymać czas (wciąż nad tym pracuję;)) to zrealizuję kolejne pomysły, m.in. - rpg z absem i grafikami w izometrii.

Sabikku* (2 miejsce Najemnik - Zapowiedzi w XP)
Najemnik został świetnie przedstawiony, a rezultatem tego jest drugie miejsce w Zapowiedziach. Liczyliście na takie wyróżnienie, zwłaszcza, że większość projektów była już przedstawiana wcześniej i są raczej traktowane jako produkty, które ujrzą światło dzienne.
Długo zajęło nam rozpisanie tej zapowiedzi. Daliśmy z siebie wszystko, żeby było wystarczająco ładnie i schludnie. Nic nie stało na drodze przedstawić go nieco później niż reszta - choć to tylko zbieg okoliczności. Dziękujemy wszystkim za cenne głosy :).

Jak przy tak dużej liczbie osób tworzących da się grę złożyć w całość? Podzieliliście obowiązki i każdy ma przypisane konkretne zadania czy raczej każdy dokłada co może do projektu?
Najpierw długo dyskutowaliśmy nad tym, jak gra będzie wyglądać. Od strony graficznej, dźwiękowej, fabularnej, systemowej - do wszystkiego doszliśmy wspólnie. Potem podzieliliśmy plot fabularny na 7 punktów. Każdy z nich rozpisujemy w dwie strony (mapping i zdarzenia), tworząc dokładną listę 'rzeczy do zrobienia'. Potem dowoli rozdzielamy między sobą te zadania, dopisując się w odpowiednim miejscu na liście. Można powiedzieć więc, że każdy robi co chce, ale musi robić to według planu.

A kiedy możemy spodziewać się pełnej wersji gry?
Do zrobienia wciąż została większa część gry, ale sporo zostało już zrobione. Co jakiś czas wpadamy w krótsze-dłuższe przestoje, tempo jest nierówne. Bardzo trudno szacować, kiedy grę ukończymy - ale nie cofamy się, wciąż idziemy do przodu, więc kiedyś skończymy.

Co było dla ciebie największym zaskoczeniem w tegorocznych Golden Forkach?
Mnie osobiście zaskoczył układ pełniaków spod xp - nie spodziewałem się gry Ivana tak wysoko. Byłem prawie pewien, że w czołówce pojawi się Septerra Core lub Shtamp.

Jakie plany makerowe na 2011 rok?
Najemnik!

Ska'ciu (2 miejsceGakkou - Pełne Wersje w 2k3)
Po tylu latach tworzenia gier wreszcie doczekałeś się nagrody. Ktoś powiedział, że powinieneś znaleźć się na podium chociażby za całokształt pracy. Czy miejsce drugie to dla ciebie sukces czy liczyłeś na coś więcej?
To że pierwsze miejsce zajmnie PtW wiedziałem niemal od początku. Miejsca które zajęły moje gry mnie satysfakcjonują choć 3 z 6 gier biorących udział w tej kategorii było moje.

Gakkou okazało się twoją najlepszą grą według użytkowników. Czy według ciebie ten krótki horror jest twoim najbardziej udanym projektem w tym roku? A jak porównałbys Gakkou do twoich gier z poprzednich lat?
Gakkou miało jeden atut - klimat. Mimo że było krótkie i mało rozbudowane, nie powiedziałbym że to moja najlepsza gra ale jak wspomniałem jest najbardziej klimatyczna. Jeśli miałbym porównywać to stwierdziłbym że to kolejna solidna średnia gra w moim wykonaniu, jakich już kilka zrobiłem.

Co było dla ciebie największym zaskoczeniem w tegorocznych Golden Forkach?
Największym zaskoczeniem chyba było to, że w kategorii pełne wersje 2k3 połowa gier biorących udział była mojej produkcji, prócz tego to stosunkowo mała ilość komentarzy względem zeszłego roku w konkurencjach spod znaku 2k3.

Jakie plany makerowe na 2011 rok?
Przede wszystkim ukończyć projekt nad którym obecnie pracuję. Wkrótce jak się uda zrobię zapowiedź na TA, powiem jednak, że czegoś takiego w makerze chyba jeszcze nie było. Następnie chciałbym zrobić pełną wersję Elfen Lied. Po EL zabrałbym się za porządne action RPG bo GFy pokazały, że RPG to coś czego ludzie chcą. I myślę, że dzięki opiniom o Opowieści Miko, wiem jak to action RPG powinno wyglądać. No i oprócz tego planuję zrobić w makerze visual novel, ale to nic pewnego. I to by było na tyle, nie lubię zbyt dużo planować.

SzalonyIvan (2 miejsce Devil with the Blue Eyes - Pełne Wersje w XP)
Twój "Devil" wygrał wcześniej konkurs na Zamthirze. Tym razem również udało ci się dojść niemal na sam szczyt. To spodziewany sukces czy duże zaskoczenie?
Kolejny raz przyszło mi się zmierzyć z rzeczywistością, i absurdalnie rzeczywistość wyglądała lepiej niż przewidywania. Mój projekt nie miał szans zająć pierwszego miejsca i zdeklasować Wrota Arkany 2 ale jak na pierwszy udział w GFach jest świetnie.

Pokonanie około 30 innych projektów musi mobilizować do dalszej pracy. Jak zatem idą prace nad Deseo Sangre, czyli "przedłużeniem" Devila? Doczekamy się w tym roku premiery?
Jakbym dostał zastrzyk z adrenaliny ^^ Ostatnimi czasy, po przemyśleniu kilku spraw postanowiłem podzielić projekt na rozdziały i wydawać go w mniejszych częściach… (oczywiście znacznie dłuższych niż Devil) Dlatego śmiało mogę powiedzieć, że jeszcze w tym miesiącu powinien pojawić się pierwszy rozdział Deseo;Sangre.

Co było dla ciebie największym zaskoczeniem w tegorocznych Golden Forkach?
Zdecydowanie największym zaskoczeniem był projekt Insanity autorstwa Greyhawka. Czarno-białe szaleństwo z absurdalną fabułą… czyli coś co mnie po prostu urzekło w tegorocznych GFach.

Jakie plany makerowe na 2011 rok?
1. Zaatakować podium GFów…
2. Wydawać kolejne rozdziały D;S i może jakiś mniejszy projekcik w klimatach starego horroru ^^

Yoroiookami (2 miejsce Kable - Gry w VX)
Twoja gra znalazła się na podium w kategorii VX. Spodziewałeś się takiego wyróżnienia?
Nie, szczególnie że gra była przeznaczona dla Kable.

Jak spora część społeczności Ultimy, również i ty nie pojawiasz się na innych forach. Czy po sukcesie na GFach, jest szansa, że twoje gry znajdą się w tematach innych for makerowych?
Być może, tak naprawdę o tym nie myślałem. Nie wiem czy na innych forach znajdę taką atmosferę jak na Ultimie.

Co było dla ciebie największym zaskoczeniem w tegorocznych Golden Forkach?
Największym zaskoczeniem było chyba znalezienie się mojego projektu na GF. Ale myślę, że przebija to fakt, że zająłem jakiekolwiek miejsce. Szczerze mówiąc spodziewałem się gry Sebastiana widniejącej na drugim miejscu. Sam nawet nie wiedziałem, że biorę w tym udział, dopóki nie dowiedziałem się o wynikach. xD

Jakie plany makerowe na 2011 rok?
Bardzo dużo planów, ale jak zwykle skończy się pewnie na mappingu. Postaram się zająć jednym projektem i kończyć je po kolei. Jak na razie pracuję nad kilkoma na raz, zarówno w wersji VX jak i XP. Mam nadzieję że chociaż jedna z tych gier będzie udana.