Wywiad

 
 
 
LasTTurn
(rozmawiał ravenone)

Naszym dzisiejszym gościem jest LastTurn - twórca kultowej gry na makera 2003 - Tale of Exile.

Na początek opowiedz nam o genezie Tale of Exile. Skąd wziął się pomysł na grę i jak długo tworzyłeś pierwszy akt?
Wszystko zaczęło się od fascynacji grami jRPG. Serie FF, GS, DQ... zawładnęły mną do tego stopnia, że zapragnąłem opowiedzieć własną historię. Zdecydowałem się na fantasy o nieco ciężkim, realistycznym klimacie, czego odrobinę żałuję. Ogólny zarys scenariusza zrodził się bardzo szybko. W trakcie realizacji projekt wielokrotnie przechodził diametralne zmiany w oprawie A/V i mechanice o czym swego czasu było głośno. Ostateczna wersja ToE którą znają wszyscy pod postacią aktu 1 wydana w 2008 roku powstała z Dema, które wydałem ok. dwa lata wcześniej. Demo z kolei powstawało od zera przez ok. pół roku. Suma summarum akt 1 powstawał 2,5 roku wliczając to niemal roczną przerwę.

ToE jest najpopularniejszą grą na makera 2003 w Polsce. Spodziewałeś się takiego sukcesu? Jakie są główne czynniki, które wywindowały twój projekt na szczyt scenowy?
Początkowo chciałem zrobić grę dla zawężonego grona znajomych, stąd imiona i charaktery odpowiadały konkretnym osobom. Gdy zacząłem prezentować efekt pracy na forach, o grze zrobiło się głośno, rozpętała się nawet mała awantura. Byłem nobem, którego projekt zapowiadał się podejrzanie dobrze. Ludzie zaczęli wątpić w to, czy ToE kiedykolwiek powstanie. Minęło sporo czasu zanim wydałem Demo, które nie odniosło większego sukcesu i szybko zostało zapomniane. Tym bardziej nie spodziewałem się, sukcesu po akcie 1, który jest owego dema rozwinięciem. Myślę, że tym co przesądziło o wysokiej pozycji projektu na naszej scenie jest przyzwoity poziom wykonania i swoisty klimat.

A jak prace nad kontynuacją? Do tej pory mogliśmy zobaczyć demko Aktu II, które wygrało w swojej kategorii na ostatnich Golden Forkach. Jak od tego czasu zmienił się twój projekt? Potrafisz określić datę skończenia drugiej części?
Niestety, od kilku miesięcy projekt jest zawieszony. Brakuje mi czasu. Faktem jednak jest, że przy realizacji aktu 1 było podobnie. Nie potrafię jednak powiedzieć czy i kiedy wrócę do RM, ani tym bardziej, kiedy zostanie wydana pełna wersja aktu2. Do tej pory akt2 jest dłuższy od dostępnego dema o ok 3h. i obszerniejszy o kilkadziesiąt map. Zawiera jednak kilka trudnych do zniwelowania bugów.

Stworzyłeś wersje angielską ToE. Czy w szerokim świecie twoja gra odnosi taki sam sukces jak na krajowym rynku? Masz może dostęp do liczby ściągnięć Tale of Exile w wersji polskiej i angielskiej?
Podobnie jak na naszej scenie wersja angielska ma swoich zwolenników jak i przeciwników. Otrzymuję sporo maili z gratulacjami a nawet ofertami współpracy. Na forach przeważają opinie przychylne grze, o czym każdy może się przekonać czytając wypowiedzi na forach, do których linki znajdują się w temacie poświęconym angielskiej wersji. Spotkałem się również z pochlebnymi wypowiedziami na blogach zagranicznych wielbicieli jRPG. Co do liczby pobrań, z ostatnich informacji jakie mam wynika, że ToE w wersji Polskiej zaliczyło ok. 3 tys unikalnych pobrań z TA. Niestety nie wiadomo ile jest jakichkolwiek pobrań ze strony gry, wiadomo tylko, że jest ok. 500 wyświetleń strony miesięcznie. Na serwisie RMN ToE Act1(eng) na chwilę obecną zostało pobrane 686 razy.

A jak prezentuje się ogólnie rynek światowy? Polskie produkty odstają od reszty czy poziom naszych gier jest zbliżony do zagranicznych?
Przez moje ręce przeszło kilka perełek jak Sunset Over Imdahl czy Velsarbor, których poziom wykonania powala, jednak ogólny poziom gier na zagranicznych scenach RM nie zaimponował mi jakoś szczególnie. Nigdy jednak specjalnie nie śledziłem ani nawet nie zagrywałem się w zagraniczne tytuły spod znaku RM stąd „ekspertem” w tej dziedzinie nie jestem. Myślę jednak, że mamy czym się pochwalić za granicą i trzymamy poziom, co potwierdziła wypowiedź jednego z adminów niemieckiego forum w temacie mojej gry.

Śledzisz na bieżąco projekty pojawiające się na Gospodzie RM Archive (a może na innych forach)? Co w tym roku może stać się hitem?
Od czasu do czasu zaglądam na wspomniane forum i faktycznie jest kilka gier, które zapowiadają się imponująco. Na pierwszym miejscu stawiam kontynuację tegorocznego wicemistrza w kategorii pełne wersje 2k/2k3, Perfect World 2 Amadika. Nie mniej okazale prezentuje się Cres : Amulet Elfa Squalla czy The Inscriptions DragonWingsa.

Pisywałeś artykuły do Tokei'a. Nasz zin ma nieco inny charakter. W Tokei'u opisywano praktycznie wydarzenia i gry spod makera 2003 i wcześniejszych. W Gońcu jest na odwrót - bazujemy na grach spod rm xp. Myślisz, że to dobry kontrast dla dotychczas jedynego zinu o tematyce rpg makera w Polsce?
Zdaję sobie sprawę, że społeczność RMXP czuła się dyskryminowana na łamach Tokei. Wciąż rozbrzmiewały echa dawnego rozłamu który do dziś jest sztucznie podtrzymywany przez jednostki. Nie byłem i nie jestem zwolennikiem tego typu praktyk, uważam bowiem, że polska scena RM jest za mała by się dzielić. Mimo iż wolałbym zjednoczyć wszystkich w jednym zinie czy nawet forum, doceniam Waszą pracę i determinację. Mam nadzieję, że wasz zapał nie wyczerpie się szybko i będziecie rozwijać swój projekt. Wracając do Tokei, jak zapewne wiecie zmienił nieco formę, stał się czymś w rodzaju bloga który można aktualizować bez potrzeby składania numeru, trudno więc mówić o kontraście zinów.

Nie udało nam się nakłonić redaktorów, którzy pisali do Tokei'a do stałej współpracy. Opisujemy przez to głównie gry spod makera XP. Zresztą, to samo można zauważyć w drugą stronę- prawie nikt nie pisał tematów o XP do Tokei'a. Skąd się to, według Ciebie, bierze?
Na wstępie trzeba zauważyć, że do Tokei również mało kto pisał, a nawet jeżeli pisał to po licznych interwencjach Micha. Nie dziwi mnie więc, że i Wy napotkaliście na trudności w nakłonieniu do współpracy. Kwestia faworyzowania 2k/2k3 w moim przypadku jest prosta. Od początku tworzę w starej wersji programu i nie mam praktycznie żadnego doświadczenia z nowszymi. Grałem też w bardzo mało gier spod znaku XP/VX stąd nie wypowiadałem się na ich temat na łamach Tokei. Nie interesują mnie też eksperymenty w RM. Szukam tu gier gatunku RPG lub zbieżnych, nie gier , logicznych, strzelanek czy platformerów. W 2k/2k3 powstaje zwyczajnie więcej gier które mnie interesują. Przy okazji wspomnę, że z gier XP w które grałem, bardzo do gustu przypadły mi The Inscriptions DragonWingsa, Aatalay Thieffera i Progress of the Great Apocalypse Creatora. Gdy znajdę trochę wolnego czasu planuję również przejść Twoje Wrota Arkany.

Czy w takim razie jest coś, co moglibyśmy mimo wszystko zmienić/dodać (dysponując obecną kadrą) do tematyki Gońca?
Przeczytałem kilka numerów Gońca i widać wyraźnie rozwój. Myślę, że zmierzacie w dobrym kierunku, tzn. więcej felietonów, relacji, poradników itp. Wydaje mi się również, że Goniec RM zyskałby na prestiżu gdybyście zadbali o większą liczbę tekstów, nawet kosztem dłuższego czasu oczekiwania na kolejne numery.

Mały powrót do przeszłości. Jak i kiedy natknąłeś się na rpg makera? Masz jakieś starsze niedokończone/niewydane projekty?
Moja przygoda z RM zaczęła się w 2003 roku. Wtedy to trafiłem na Twierdzę z której pobrałem RM2k. Z wielkim zapałem zacząłem w nim majstrować. Od samego początku, nawet ucząc się funkcji programu realizowałem scenariusz ToE. Pierwsza oraz dwie następne wersje gry jednak przepadły. Dotychczas wydałem demo ToE (Wygnaniec), demo TBS (system walki), ToE Akt1 pl & ang oraz Demo ToE akt2.

Część z twórców, tak jak np. Titek, porzuciła wcześniejszy program i zaczęła tworzyć w XP. To kwestia mocnego przywiązania do programu powoduje, że decydują się na to pojedyncze jednostki? Próbowałeś sam sił w makerze XP?
Swego czasu nosiłem się z zamiarem przerzucenia na RMXP. Pociągała mnie wyższa rozdzielczość, głębia kolorów, większe charsety i chipsety, więcej warstw... ogółem większe możliwości graficzne. Nie było jednak szans na przeniesienie skryptów z dotychczasowego projektu, którego nie miałem zamiaru porzucać. Do tego Ruby, którego trzeba było się uczyć... no i zostałem.

Na koniec pytanie o przyszłość. Czy po zakończeniu prac nad Tale of Exile LasTTurn jeszcze nas czymś zaskoczy?
Mam kilka pomysłów na gry w zupełnie innych od ToE realiach, jednak nie wiem czy kiedykolwiek znajdę czas by je zrealizować. Jeżeli wrócę do RM w pierwszej kolejności ukończę jednak serię ToE.