Wywiad

 
 
 
Thieffer
(rozmawiał ravenone)

Dziś rozmawiamy z Thiefferem, autorem wielu skryptów i gier: Ancient Riddle i Luphilus.

Zaczniemy chronologicznie, czyli na początek zapytam o twoje pierwsze spotkanie z rpg makerem. Od razu natknąłeś się na xp czy próbowałeś tworzyc również w innych wersjach?
Moja przygoda z RM rozpoczęła się w 2006 roku. Mój brat (Drako) wygrzebał gdzieś w internecie RPG Maker 2000. Zacząłem więc tworzyć jakieś prymitywne gierki przygodowe (o ile można je nazwać gierkami). Spodobało mi się to. Natknąłem się na świeżo założone przez Kushiego forum rmxp.pl i dopiero wtedy zobaczyłem jakie cuda można tworzyć w RM. Oczywiście na forum wszystkie projekty były tworzone w najnowszej wtedy wersji RM, więc i ja zaopatrzyłem się w nią. I tak już mi zostało. Od czterech lat nie miałem na dysku innego makera niż XP. I nie zamierzam się przesiadać. Można powiedzieć, że moje spotkanie z RM2k było chwilowe. Nawet nie zdążyłem się przyzwyczaić do niego. W sumie, nie dziwię się tym starszym "mejkerowcom", korzystającym z RM 2k lub 2k3, którym nawet do głowy nie przychodzi przesiadka na XP. Taki sam wstręt ja mam do RMVX. Najlepiej jest pozostać przy tym programie, przy którym stawiało się pierwsze kroki.

Twoim pierwszym oficjalnym projektem był Luphilus, krótka gra przygodowa z dwukolorową grafiką. Skąd pomysł, żeby nie używać standardowych grafik tylko stylizować się na grach z lat 80-tych?
Chciałem wyskoczyć z czymś nowym, unikalnym. Osobiście, nie spotkałem się wcześniej z grą tego typu na RMXP. Drugim powodem jest to, że nie chciałem tworzyć gry RPG, bo było na zbyt mało czasu. W tydzień nie byłbym w stanie stworzyć ciekawej gry RPG. Szukałem czegoś, gdzie nie byłoby dużo pracy z systemem i grafiką. Grafik ze mnie marny, ale jakieś prymitywne elementy udało mi się stworzyć w dość szybkim czasie.

Luphilus był projektem konkursowym na Zamthirze. Jak się później okazało zajął ostatnie miejsce w kategorii na zeszłorocznych Golden Forkach. Spodziewałeś się, że z tą produkcją sceny nie zwojujesz?
Dokładnie tak. Traktuję Luphilusa jako mini-gierkę, ale mimo tego zgłosiłem ją do Golden Forków. Z produkcjami takimi jak Exogenesis, Prototop, czy Wrota Arkany nie miałem żadnych szans ;) Przyznam szczerze, że w tym plebiscycie na wyższe miejsce nie zasłużyłem.

W tym samym czasie zapowiedź twojej kolejnej gry Aatalay zajęła drugie miejsce w kategorii dem. Tu również pokusiłeś się o sporo własnych grafik czy też przeróbek, jak i skryptów. Skąd ta skłonność do tworzenia wszystkiego od podstaw?
Na początku miałem zamiar użyć dość popularnego tilesetu od The Inquisitor, ale zobaczyłem, że Drako robi świetne drzewka metodą pixelart. Zaproponowałem mu stworzenie tilesetu lasu i w ten sposób zyskałem trochę ładnej grafiki. A jeśli chodzi o skrypty... Jest to rzecz, którą lubię robić i która mi wychodzi chyba najlepiej. Tworząc jakiś projekt lubię sobie wszystko rozpisać, system gry, system walki, menusy itd. a następnie zabrać się za tworzenie.

Dwa miesiące temu mówiłeś, że Aatalay jest zawieszony. Jak sytuacja wygląda obecnie? Ruszyło się coś czy raczej możemy zapomnieć o tym rpg-u?
Muszę ze smutkiem stwierdzić, że od tamtej pory nic nie ruszyło. Aktualnie pracuję nad dwoma innymi projektami (nie są to gry). Już wspominałem, że stworzenie nawet tego krótkiego dema Aatalay pochłonęło mi bardzo dużo czasu. Nie jestem dobry w wymyślaniu opowieści i pisaniu dialogów. Ale ostatnio coraz częściej ciągnie mnie do powrotu do Aatalay. Mam zamiar ukończyć ten projekt, nawet jeśli miałoby to nastąpić za pięć lat.

Następnym twoim produktem był Ancient Riddle, bardzo udana gra logiczna. Skąd na nią pomysł i na poszczególne plansze?
Kolejny konkurs i kolejna gra, którą trzeba było stworzyć w krótkim czasie. Już od dawna przymierzałem się do ukończenia jakiejś gry logicznej. Konkurs spadł mi z nieba i okazał się doskonałą motywacją do tworzenia. Pomysł zaczerpnąłem z podobnej gry, w którą grałem kiedyś w przeglądarce. A plansze? Wymyślałem sam, starając się oczywiście tworzyć coraz to trudniejsze.

Luphilus i Ancient Riddle były grami, które powstawały na potrzeby konkursu, a zapowiedź Aatalaya miała miejsce tylko na GFach. Czemu mobilizujesz się do tworzenia tylko podczas konkursów?
Konkursy dają olbrzymiego kopa do tworzenia. Zapisując się na konkurs, wiem że grę ukończę. I to w bardzo krótkim czasie. Zamiast przeglądać różne, zbędne pierdoły, biorę się do roboty bo czas nagli. Uważam, że takie konkursy to doskonała sprawa. Z jednej strony dobra atmosfera i rywalizacja, a z drugiej kilka gier więcej na scenie. Jeśli chodzi o Aatalaya, to pracowałem nad nim grubo ponad pół roku przed Golden Forkami i już kilka miesięcy wcześniej planowałem wydać wersję demo właśnie na GFy. Jednak przyznam, że w ciągu listopada i grudnia napracowałem się najwięcej.

Wspomniałem wcześniej o tworzeniu własnych grafik i skryptów. Twoje innowacyjne systemy możemy zobaczyć już w wielu projektach, zwłaszcza dziennik zadań. W przyszłości możemy spodziewać się kolejnych skryptów autorstwa Thieffera?
Zdecydowanie tak. Już wspominałem, że pisanie skryptów to jest coś co lubię robić i nawet mi to wychodzi. W ciągu roku 2009 opublikowałem pięć skryptów. W tym roku jak na razie tylko jeden, ale mam teraz trochę innych zajęć i mniej czasu. Jednak nie zamierzam poprzestać i obiecuję, że będę tworzył dalej. Pomysłów w głowie mam multum, ale jedynym ograniczeniem jest brak czasu. Rzeczywiście, dziennik zadań stał się bardzo popularny. Pisząc skrypty, staram się aby użytkownik miał jak najmniej do roboty przy nich. Udało mi się to osiągnąć dosyć dobrze w dzienniku zadań, a w dodatku jest to typ skryptu, którego "mejkerowcy" potrzebują i poszukują.

Zapytam o twoje rozeznanie ze sceną. Grywasz w gry innych twórców? Co w tym roku będzie hitem?
Staram się zagrać w każdą nową grę spod RMXP. W ostatnim czasie nasza scena wzbogaciła się o kilka ciekawych produkcji. Mi do gustu szczególnie przypadły Dragon Adventure autorstwa Sabikku oraz Devil with the blue Eyes od SzalonegoIvana. Jednak na mojej liście pierwszą pozycję wciąż zajmuje gra stworzona w RM2k3 przez LastTurna, a mianowicie Tale of Exile. Co będzie hitem według mnie? Zdecydowanie Wrota Arkany 2 twojego autorstwa. Już jedynka była bardzo dobra i osiągnęła wielki sukces. W dwójce widać lepszą grafikę i mapping. Pasują tutaj słowa Noruja: "To będzie najlepszy rpg na rpg makera, ta gra będzie epicka." Myślę, że wszyscy czekają na WA2 z niecierliwością, a premiera już niedługo. I myślę, że się nie zawiodą :)

Na koniec prozaiczne pytanie odnośnie Gońca. Czytasz nas w ogóle?;)
Jak na razie nie przegapiłem żadnego numeru. Zabieram się za czytanie, jak tylko zamieszczacie kolejny numer w sieci. Trzymać tak dalej!