Recenzja gry
1998
- averageavacado
(Kryzz333)
data wydania: grudzień 2017
maker: VX Ace
gatunek: przygodowa
język: angielski
DOWNLOAD
Jako twórca gier, od pewnego czasu wyznaję zasadę, że w opowieści prezentowanej w grze prymat muszą wieść ciekawe postaci. „1998” to krótka gra przygodowa, rozgrywająca się w tytułowym roku w stanie New Jersey. Składa się ona z niczego innego, tylko z krótkiej opowieści, w której czołowe i praktycznie jedyne role grają młoda protagonistka Aubrey i jej nowo poznany przyjaciel Jun. Nie zobaczycie tu ani minigier, ani eksploracji. A aby przekonać się, czy postaci i ich problemy zasługują na recenzenckie uznanie, zapraszam do dalszej lektury.
Białe lilie:
Aubrey poznajemy, gdy ta każe swojej matce zbyć kolegów, którzy przyszli pod drzwi. Siedemnastolatka zastanawia się nad swoim dotychczasowym życiem, mając wrażenie, że jej dzieciństwo przeminęło bez radości, a ona sama izoluje się od ludzi. Gra jednak nie daje nam okazji zbyt dobrze poznać nastolatki. Już po paru chwilach Aubrey napotyka podczas swojej pracy w bibliotece Juna. Po intelektualnej rozmowie na temat literatury Dickensa i Joyca młodzi ludzie poznają się bliżej i dziewczyna zaprasza Juna do lokalnej knajpki. Cała gra jest niewielkim zbiorem podobnych pocztówek z życia na przestrzeni paru tygodni. Graczowi przyjdzie wybrać jedną z dwóch opcji dialogowych kilka razy, co jest zrealizowane dość przyjemnie. Nasze wybory mają konsekwencje, zarówno krótkofalowe jak i wpływające na zakończenie gry. W grze można również szukać rozsianych po lokacjach „kartek z notatnika”, które w połączeniu z wyborami skutkującymi drugim zakończeniem odblokowują sekretne zakończenie.Przyjaźń:
Muszę przyznać, że krótka historyjka prezentowana przez „1998” naprawdę zaciekawiła mnie. Śledzenie sytuacji z życia Aubrey i rozegrania się sytuacji daje satysfakcję, szczególnie, że większość scenek jest okraszona autorskimi obrazkami jak i niezłą, oryginalną ścieżką dźwiękową. W tym momencie wypada wspomnieć o grafice lokacji, z którą już tak różowo nie jest. Niemal całkowicie mapy utrzymane są w odcieniach szarości i nie ma nic w tym złego, ale równocześnie są one po prostu brzydkie, poza dwoma miejscówkami. Elementy mapy są wykonane bez szczególnej konwencji, mają złe proporcje i po prostu są brzydkie. Na szczęście nie jest to nic, co szczególnie przeszkadza. Aby zobaczyć wszystko co gra zawiera, zagrałem aż czterokrotnie (na szczęście gra naprawdę nie jest długa), aby zobaczyć każde zakończenie i nie żałuję. Rozmowy między bohaterami i ich interakcje są dobrze wykonane. Aubrey w opowieści zmaga się z własnym charakterem i smutkiem w swoim życiu. Jun, który właśnie przeniósł się z Nowego Jorku próbuje wpasować się w nowe otoczenie i zmaga się z własnymi problemami życiowymi. Postaci da się lubić, szczególnie po paru przejściach gry. Chwilami irytowało mnie, jak nastolatkowie wysublimowanie się do siebie zwracają, ale to niewielki problem. Na dodatkową uwagę zasługuje przemyślane wykonanie gry. Grając po raz pierwszy wiele niuansów mi uniknęło i nie zrozumiałem w pełni przesłania gry. Gdy obejrzałem w końcu sekretne zakończenie byłem już dość zaangażowany w historię gry. Niestety - tu pojawia się problem. „1998” jest zbyt krótką grą. Nie żądam, aby formuła gry była rozszerzona, ale czuję, że grze brakuje „wypełnienia”. Ma się wrażenie, jakby gra była kolekcją istotnych dla obu bohaterów momentów, które jednak mają mało powiązania ze sobą i wyglądają na nieco wymuszone. Grze dobrze zrobiłoby jeszcze pół-jedna długość rozgrywki poświęcone ukazaniu rozwoju relacji bohaterów, choćby przez przerywniki. Drugim problemem historii gry jest jej chaotyczność. Scenki zmieniają się gwałtownie i w sposób, który wywołuje zamieszanie. Całości widocznie brakuje reżyserki, a na dodatek koniec gry następuje zupełnie nagle.Morał:
„1998” na koniec niesie ze sobą przesłanie, które jest ciekawe i sensowne, a które zapraszam obadać samemu. Krótka opowieść o nastolatkach z New Jersey jest warta uwagi i mimo wszystko nie zostawia niedosytu - szczególnie, gdy wyceluje się w sekretne zakończenie.
PLUSY:
+ historia
+ obrazki
+ muzyka
MINUSY:
- zbyt krótka
- chaotyczna
- przeciętna grafika map