Recenzja gry

 
 
 
ZU - Cronus
(Kryzz333)

data wydania: marzec 2013
maker: VX Ace
gatunek: rpg
język: angielski

 

DOWNLOAD

ZU jest grą stawiającą na tajemniczość. Nawet nazwa niewiele mówi z początku. Główny bohater, Allan, po niejasnym wstępie próbuje odnaleźć się w niezwykłym, obcym świecie, pełnym szalonych barw, zagadek i niebezpieczeństw. Czy jednak my również się w nim odnajdziemy?

Coś za coś:

Początek gry zostawia nas z dość niewielkim, otwartym światem składającym się z paru szczególnych lokacji. Grafika jest tu elementem, który najbardziej się wyróżnia. Od pokrytych blaskiem równin, wypełnionych ruinami, przez niezwykłe jezioro, aż do surrealnych latających wzgórz, ZU bawi gracza pięknym otoczeniem. Nie zabraknie również pięknych animacji, unikatowych grafik potworów czy wyróżniających się „charactersów”.

Na grafikę kładzie „cień” jedynie wspomniany blask na równinach i podobny filtr wśród wzgórz, które są nieco zbyt intensywne i brzydkie. Co jednak można robić w tym otoczeniu? Po kilku dość długich chwilach zakłopotania, odnajdujemy się w świecie (podpowiem - pokonajcie cztery potwory na jeziorze). Niestety, gra w raz z tajemniczością poświęciła trochę jasność rozgrywki. Ale do tego jeszcze wrócę.

Gra jest RPG-iem połączonym z przygodówką. W losowych walkach gracz będzie zdobywał doświadczenie, punkty „Światła”, a także przedmioty konsumpcyjne takie jak „Korzenie” czy „Urny”. Światło służy do rozwoju postaci w niewielkim drzewku umiejętności wywoływanym z menu - i rozwój postaci jest całkiem fajny. Walki są przyjemne, ale nie muszę wchodzić w szczegóły - mimo dużej ilości zdolności i przedmiotów starcia wychodzą, niestety dość płasko. Generalnie przebiegają sprawnie, ale brak tu złożoności i zdarzają się problemy. Na przykład - gdy wrogowie używają zdolności oślepiania, a gracz nie ma chwilowo żadnej możliwości aby usunąć ten stan - albo gdy ucieczka z walki nie działa (praktycznie nigdy).

Bolesne wspomnienia:

W centralnej części gry, postać staje się dość silna - otrzymuje się nawet przedmiot pozwalający unikać losowych walk - a Allan uzyskuje zdolność do gry na lirze. W określonych miejscach można zagrać jedną z dwóch melodii, a także przy paru innych okazjach inne. Polega to na prostym wygrywaniu sekwencji do pięciu uderzeń strun. Nie ma tu ograniczeń czasowych, należy jedynie zapamiętać melodię. Tutaj niestety jest pewien problem, ponieważ jest to mechanika niezbyt zabawna. Przyznam się, że poziom moich umiejętności muzycznych wynosi zero, ale i tak nie widzę zbyt wiele zalet w tym systemie.

Poza tym są w grze proste, powiedzmy, dwustopniowe zagadki i pływanie tratwą po jeziorze - również niezbyt błyszczące mechaniki. A no i jeszcze alchemia - pozwala składać z dwóch składników mikstury. Szkoda, że przed stworzeniem każdego przedmiotu trzeba przeklikać dialogi. Jak widać, mechanika nie została szczególnie przemyślana.

A co z fabułą? Trudno mi coś zdradzić, bez psucia zaskoczenia - na nim oparta jest historia. Głównym motywem jest osobiste cierpienie, strata i konieczność dokonywania poświęceń. W dość subtelny sposób gra ujawni problemy Allana i jego cel, dla którego znalazł się w magicznym świecie. Przez chwilę historia wygląda na dość mocną, niestety gra kończy się zbyt szybko. Powiedziałbym, że konkluzja fabuły wydaje się dość prostacka, mimo starań autora. Potęguje to fakt, że niestety niektóre rzeczy nie mają po prostu sensu.

Zapomnienie:

ZU jest grą o wyjątkowej grafice, ale sama wyjątkowa nie jest. Akceptowalną, ale niedoszlifowana mechanikę nie ratuje opowieść. Dość dobrze się bawiłem, a kilka momentów nawet zapadło mi w pamięć. Pomogła temu bardzo dobra muzyka, o której wspominam dopiero teraz, ale zasługuje ona na najwyższą notę. Utrzymana jest ona w jednolitym stylu, dość lekkim jak na opowieść, ale jest charakterystyczna i pasuje. Podsumowując - ZU jest grą bardzo nierówną i wydaje mi się, że to, czy przypadnie do gustu poszczególnemu graczowi zależy od oczekiwań.



PLUSY:
+ grafika
+ tajemnica

MINUSY:
- mechanika ma problemy
- historia rozczarowuje
- obrzydliwe filtry
- krótka

Fabuła: 4/6
Klimat: 5/6
Grafika: 5/6
Muzyka: 6/6
Mechanika: 3/6

ŁĄCZNA OCENA: 3+