Zapowiedź gry
Filth
- Ekhart
data wydania: ???
maker: VX
Ace
gatunek: przygodowa
Diario de Lisboa - 12 de Abril de 1963
Kolejny student nie żyje!
Dziś, o godzinie 4:30 znalezione zostało ciało młodego mężczyzny. Według naszego świadka, Estebana M., ciało było "rozszarpane jak przez dziką bestię". Nasz informator podał, że najprawdopodobniej było to ciało Oscara Bermudeza, studenta Historii na Faculdade de Letras de Universidade de Lisboa. Policja na razie wstrzymuje się od komentarza.
To już trzeci student Historii, który zginął w przeciągu ostatniego miesiąca.
Diario de Lisboa - 16 de Abril de 1963
Dzisiejszego ranka PIDE aresztowało doktora Vitora Savatorę, wykładowcę Historii na wydziale Literaturoznawstwa Universidade de Lisboa. Według doniesień świadków, doktor Savatora został wyprowadzony przez czterech funkcjonariuszy PIDE. Nasze źródła donoszą, że został umieszczony w więzieniu Amparo, oddalonym o kilkanaście kilometrów od Videiras. Nie znamy powodów, dla którego PIDE aresztowało szanowanego doktora, wykładowcę na Uniwersytecie Lizbońskim. Czyżby profesor miał coś wspólnego z morderstwami studentów ze swojego wydziału?
Jeśli ktoś czyta ten dziennik, zapewne nie żyję. Ani ja, ani Charlene... ale Ty żyjesz. Czyli świat dalej istnieje... chyba.
Dwa dni temu uwolniłem profesora Savatorę z więzienia. Dziwnym trafem gazety nie wspomniały o tym... pide chyba chce to zataić.
To, co zrobiłem... nie wiem, czy mi uwierzysz. Nie wiem, czy sam sobie wierzę. Czuję się, jakby coś... jakby coś wbijało mi szpony w samo sedno mojego rozsądku. To, co wiem... logika mówi, że to nie powinno być rzeczywiste... może nie jest...
Oby...
Uwolniłem Savatorę. Uwolniłem szaleńca, który... nie. Nie przeniosę tego szaleństwa na innych. Nie wiem co zrobić. Savatora musi zostać powstrzymany. Sam tego nie zrobię. Mam pomoc, ale... [niezrozumiała bazgranina] tę... istotę. Ale jego słowa są tak kuszące... jego wizja świata... nie! Nie sposób zwalczyć szaleństwa szaleństwem!
Uwolniłem Sava... musiałem to zrobić. Oni porwali Charlene, zmusili mnie. "Stary dług", ha... teraz cały świat może zapłacić ten dług... Słyszę szepty. Nawoływania. Chyba już czas. Muszę podjąć decyzję. [niezrozumiała bazgranina]ep, czy jak się ta istota nazywa... to jest zagłada... Muszę iść... muszę...
- Brian Foley
Dwa dni temu uwolniłem profesora Savatorę z więzienia. Dziwnym trafem gazety nie wspomniały o tym... pide chyba chce to zataić.
To, co zrobiłem... nie wiem, czy mi uwierzysz. Nie wiem, czy sam sobie wierzę. Czuję się, jakby coś... jakby coś wbijało mi szpony w samo sedno mojego rozsądku. To, co wiem... logika mówi, że to nie powinno być rzeczywiste... może nie jest...
Oby...
Uwolniłem Savatorę. Uwolniłem szaleńca, który... nie. Nie przeniosę tego szaleństwa na innych. Nie wiem co zrobić. Savatora musi zostać powstrzymany. Sam tego nie zrobię. Mam pomoc, ale... [niezrozumiała bazgranina] tę... istotę. Ale jego słowa są tak kuszące... jego wizja świata... nie! Nie sposób zwalczyć szaleństwa szaleństwem!
Uwolniłem Sava... musiałem to zrobić. Oni porwali Charlene, zmusili mnie. "Stary dług", ha... teraz cały świat może zapłacić ten dług... Słyszę szepty. Nawoływania. Chyba już czas. Muszę podjąć decyzję. [niezrozumiała bazgranina]ep, czy jak się ta istota nazywa... to jest zagłada... Muszę iść... muszę...
- Brian Foley
O grze:
Filth jest grą przygodową tworzoną w RPG Makerze VX Ace. Akcja gry dzieje się w Videiras, fikcyjnym mieście (niegdyś dzielnicy Lizbony) osadzonym w Portugalii, w okolicach końca kwietnia roku 1963. Czas ten w Portugalii był czasem powolnego upadku totalitarnego reżimu Antonio Salazara. Wcielamy się w postać weterana wojny w Algerii, dzisiaj pracującego jako śledczy ubezpieczeniowy w Chicago. Gra zaczyna się, gdy po powrocie do domu okazuje się, że nasza żona została porwana, a my, żeby ją uwolnić, musimy "spłacić swój dług" i uwolnić więźnia politycznego zamkniętego w Amparo - więzieniu leżącym nieopodal Videiras. Zdani głównie na siebie (oraz nasze bardzo nieliczne znajomości) musimy znaleźć sposób, aby uwolnić Vitora Savatorę, przy okazji nie wpadając w ręce Policji Politycznej (Policia Internacional e de Defesa de Estado - PIDE)... lub nie ginąc.
Filth jest grą przygodową tworzoną w RPG Makerze VX Ace. Akcja gry dzieje się w Videiras, fikcyjnym mieście (niegdyś dzielnicy Lizbony) osadzonym w Portugalii, w okolicach końca kwietnia roku 1963. Czas ten w Portugalii był czasem powolnego upadku totalitarnego reżimu Antonio Salazara. Wcielamy się w postać weterana wojny w Algerii, dzisiaj pracującego jako śledczy ubezpieczeniowy w Chicago. Gra zaczyna się, gdy po powrocie do domu okazuje się, że nasza żona została porwana, a my, żeby ją uwolnić, musimy "spłacić swój dług" i uwolnić więźnia politycznego zamkniętego w Amparo - więzieniu leżącym nieopodal Videiras. Zdani głównie na siebie (oraz nasze bardzo nieliczne znajomości) musimy znaleźć sposób, aby uwolnić Vitora Savatorę, przy okazji nie wpadając w ręce Policji Politycznej (Policia Internacional e de Defesa de Estado - PIDE)... lub nie ginąc.
Mechanika:
Gra utrzymywana jest w klimatach Lovecrafta, i staram się trzymać ją w miarę realistyczną (ale na tyle, żeby była grywalna). Jako, że nasza postać ma niewielkie doświadczenie militarne, potrafimy się posługiwać bronią. Ale wciąż jesteśmy zwykłym człowiekiem, i jedna zabłąkana kula może nas zabić. Dlatego w grze najlepszym rozwiązaniem jest unikanie jakichkolwiek konfrontacji z PIDE, gdyż te w większości przypadków skończą się... nienajlepiej.
Ważnym aspektem są również znajomości jakie nasza postać nabyła w Algerii. Osoby które znamy posiadają różne umiejętności itp. które pomogą nam w wykonaniu naszego zadania. Gra jest w miarę otwarta i nieliniowa, więc gracz posiada kilka możliwości rozwiązania swoich sytuacji. Możemy od razu szarżować na Aljube i modlić się, że nasze strzały będą celne, a wrogów nie, albo możemy wybadać sytuację. Może nasi znajomi będą nam w stanie pomóc? Może jest sposób przekonania Opozycji do stworzenia dywersji? Kim w ogóle jest Savatora, może powinniśmy się dowiedzieć o nim czegoś więcej? Jaki powód aresztowania miało PIDE?
Grafika i Muzyka:
Grafiki w Filth są prerenderowane, pochodzą z paczek tworzonych przez PV Games. Jako, że główna paczka zasobów której używam (Mythos Resource) jest nieco uboga w postaci (zwłaszcza zwykłych cywili), używam również postaci z pozostałych paczek (które są głównie do Medieval Fantasy, ew. klimatów Steampunkowych), więc czasami może się zdarzyć, że jakiś NPC będzie nieco odstawał (ale nie martwcie się, nie ujrzycie nagle paladyna w lśniącej zbroi czy elfickiej czarodziejki).
Mapy w większości przypadków będą posiadały overlay poprawiający nieco wygląd (wszystkie wnętrza oraz miasto nocą je będą posiadały, niektóre z map również za dnia). Na screenach poniżej nie widać ich wszędzie, ale będą ;) Muzyka również pochodzi z różnych paczek zasobów. Używam jej ostrożnie i dopasowuję klimatem. Głównie będzie to dark ambient i podobne. Część dźwięków jest z gry Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth, ale staram się je zmienić na odpowiedniki nie chronione licencją.
Gra utrzymywana jest w klimatach Lovecrafta, i staram się trzymać ją w miarę realistyczną (ale na tyle, żeby była grywalna). Jako, że nasza postać ma niewielkie doświadczenie militarne, potrafimy się posługiwać bronią. Ale wciąż jesteśmy zwykłym człowiekiem, i jedna zabłąkana kula może nas zabić. Dlatego w grze najlepszym rozwiązaniem jest unikanie jakichkolwiek konfrontacji z PIDE, gdyż te w większości przypadków skończą się... nienajlepiej.
Ważnym aspektem są również znajomości jakie nasza postać nabyła w Algerii. Osoby które znamy posiadają różne umiejętności itp. które pomogą nam w wykonaniu naszego zadania. Gra jest w miarę otwarta i nieliniowa, więc gracz posiada kilka możliwości rozwiązania swoich sytuacji. Możemy od razu szarżować na Aljube i modlić się, że nasze strzały będą celne, a wrogów nie, albo możemy wybadać sytuację. Może nasi znajomi będą nam w stanie pomóc? Może jest sposób przekonania Opozycji do stworzenia dywersji? Kim w ogóle jest Savatora, może powinniśmy się dowiedzieć o nim czegoś więcej? Jaki powód aresztowania miało PIDE?
Grafika i Muzyka:
Grafiki w Filth są prerenderowane, pochodzą z paczek tworzonych przez PV Games. Jako, że główna paczka zasobów której używam (Mythos Resource) jest nieco uboga w postaci (zwłaszcza zwykłych cywili), używam również postaci z pozostałych paczek (które są głównie do Medieval Fantasy, ew. klimatów Steampunkowych), więc czasami może się zdarzyć, że jakiś NPC będzie nieco odstawał (ale nie martwcie się, nie ujrzycie nagle paladyna w lśniącej zbroi czy elfickiej czarodziejki).
Mapy w większości przypadków będą posiadały overlay poprawiający nieco wygląd (wszystkie wnętrza oraz miasto nocą je będą posiadały, niektóre z map również za dnia). Na screenach poniżej nie widać ich wszędzie, ale będą ;) Muzyka również pochodzi z różnych paczek zasobów. Używam jej ostrożnie i dopasowuję klimatem. Głównie będzie to dark ambient i podobne. Część dźwięków jest z gry Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth, ale staram się je zmienić na odpowiedniki nie chronione licencją.
Postęp prac:
Postęp prac oceniam na około 30%. Ciężko jest to dokładnie określić, zwłaszcza z punktu fabuły, bo mógłbym bez problemu zrobić wszystkie zdarzenia prowadzące do uwolnienia Vitora z więzienia i napisać, że 80% już gotowe (albo nawet dodać wydarzenia prowadzące do każdego z zakończeń i powiedzieć że gra w 95% gotowa!). Tylko miasto byłoby jakieś takie opustoszałe ;)
Postęp prac oceniam na około 30%. Ciężko jest to dokładnie określić, zwłaszcza z punktu fabuły, bo mógłbym bez problemu zrobić wszystkie zdarzenia prowadzące do uwolnienia Vitora z więzienia i napisać, że 80% już gotowe (albo nawet dodać wydarzenia prowadzące do każdego z zakończeń i powiedzieć że gra w 95% gotowa!). Tylko miasto byłoby jakieś takie opustoszałe ;)