Recenzja gry

 
 
 
Cast Aside - Anaryu
(Snickers)

data wydania: 2009
maker: XP
gatunek: przygodówka/RPG
wersja językowa: angielska




DOWNLOAD

Cast Aside to przygodówka z elementem RPG autorstwa Anaryu. Poprzednia gra - Forlorn Manor została średnio przyjęta przez graczy, W związku z tym, autor wziął sobie do serca ich uwagi i próbował zrobić coś co przebiło by wymieniony wcześniej fekał. Już po kilku miesiącach skończył Cast Acide i w czerwcu wydał swoje nowe ,,cudo" do neta. Do jego zagrania i zrecenzowania zachęciły mnie dość duża średnia ocen z forów(8,5/10(!)) oraz pochlebne komentarze grających.

Fabuła:

Naszą rozrywkę rozpoczynamy... w kuchni! Tak w kuchni !I naszym zadaniem jest przyrządzenie potraw dla kucharza Oha w jak najkrótszym czasie. Po tym okazuje się, że że to było tylko snem i nasz bohater budzi się na jakiejś wyspie ze swoim przyjacielem Kaelem. Razem próbują opuścić wyspę na której się znaleźli; by tego dokonać muszą stoczyć walki z potworami zamieszkującymi tę wyspę oraz rozwiązać różne zagadki logiczne. Z czasem historia nabiera tempa różnymi zwrotami akcji przez co robi się z czasem naprawdę ciekawie. Historia opowiedziana w tej grze jest dość nietypowa w porówananiu z ostatnimi gierkami w jakie mi było dane pograć i rewelacyjnie poprowadzona! Lecz niestety wszystko ma swoją cenę i w związku z tym przechodzimy ją w kilka godzin.

Mechanika:

To, co nam przyjdzie robić w tej grze, zostało już wcześniej opisane, więc co prędzej to tylko omówię. Walki z potworami będziemy staczać dzięki skryptowi walki ATBS. Dla nieznających jego mechaniki mogę powiedzieć tylko tyle,ż e jest on prawie taki sam jak w Shtampie (czyli chodzisz po mapie i walczysz z potworem atakując bronią lub czarem). Prawie, bo różnią go tylko 2 rzeczy, które są także jedynymi wadami tej gry: nie można zrobić pauzy w walce; musisz ciągle chodzić i atakować, by nie zginąć (niestety ,śniadania/obiadu/kolacji przy tym raczej nie zjesz;)). Może i oryginalne to jest, ale niezwykle frustrujące, oraz z powodu czasem zbyt dużej ilości akcji na mapie po prostu się zawiesza na dobre i jedyne co wtedy można zrobić to zrestartować( F12) lub wyłączyć grę. Kolejną rzeczą są zagadki, które są jedną z większych zalet gry. Niektóre z nich są naprawdę oryginalne, oraz są tak skonstrowane, że ich rozwiązywanie nie zajmuję dużo czasu. Na koniec jeszcze powiem, że zarówno w Forlorn Manor jak i w Cast Aside będziemy mogli zmieniać bohatera, którym bedziemy sterować. Tutaj robimy to przytrzymując klawisz A oraz po wybraniu odpowiedniej twarzy bohatera klawiszem lewym lub prawym, zatwierdzić ENTER-em.

Oprawa audiowizualna:

Tak samo jak w poprzedniej produkcji Anarya, tak i tu mamy do czynienia z solidnie wykonanym RTP-owym mappingiem. Na uznanie zasługują charactersy w grze; można się ich naliczyć bardzo dużo i większość z nich należą do reakcji 2 głównych bohaterów (gdy na przykład jakiś bohater jest znużony, to pokazuje to jego klęczący char z zaczerwienionymi oczami, zamiast jak to bywało w innych grach, gdzie była wyświetlana tylko informacja tego stanu, ewentualnie z jakimś facesetsem). W praktyce wygląda to bardzo fajnie, gdyż pozwala bardziej zżyć się z historią bohaterów.
Specjalnie do gry wykonano kilkanaście bitów (muzyk, midów jak kto woli) i wpleciono do gry wraz ze szczyptą dźwięków RTP. W grze jednak niczym specjalnie się nie wyróżniają i stają się one tłem rozgrywki.

Zakończenie:

No niestety, wrażenia jakich doznałem grając w to nie są wprost proporcjonalne do ocen wystawionych na zagranicznych forach przez innych ludzi. Gdyby nie system walki i długość, wtedy tą grę można byłoby określić jako przełom w karierze młodego twórcy. Suma sumarum wychodzi, że to mniej więcej taka sama papka jak Forlorn Manor, tylko zamiast elementa FPS-owego mamy konsystencję RPG-ową (no i może jeszcze fabuła oraz system poruszania się). Krótko, jeśli podobał ci się Forlorn Manor, a szukasz kolejnej kilkugodzinnej, dobrej przygodówki, to Cast Aside również ci jako tako przypadnie do gustu.


PLUSY:
- fabuła
- grafika
- mechanika
- zagadki

MINUSY:
- system walki
- długość gry

FABUŁA: 5/6
GRAFIKA: 5/6
KLIMAT: 5/6
MUZYKA: 4/6
MECHANIKA: 4/6

ŁĄCZNA OCENA: 4+