Recenzja gry

 
 
 
Parrallel Worlds - TiTek
(Senga)

data wydania: 2007
maker: XP
gatunek: RPG




DOWNLOAD

Gra Parallel Worlds jest jedną z najdłuższych (jak nie najdłuższą!) produkcji wykonaną spod RPG Makera. TiTek robił ją 3 lata, a jej długość można szacować na jakieś 30h. Gra zdobyła I miejsce w Golden Forkach 2008.

Fabuła:

Korsania to teoretycznie demokratyczny kraj, ale tylko teoretycznie: nasz bohater nazywa się Will Winsrod, jest podrzędnym pracownikiem w wydawnictwie "Na przeciw". Pewnego dnia usłyszy coś, czego nie powinien był słyszeć, będzie ścigany, będzie wiedział, że jeżeli zostanie wykryty i złapany, zostanie stracony - fabuła bardzo prosta, jednakże dobrze rozbudowana i tutaj duży plus. W grze następuje ogrom zwrotów akcji, przez co o produkcji można pamiętać jeszcze długo po jej skończeniu. TiTek doskonale odwzorował świat, w którym dzieje się gra: nikt nikomu nie ufa, a na każdym kroku czyha niebezpieczeństwo. Na uwagę zasługuje ogrom dodatków jakie znajdują się w grze. W samej Korsanii np.: wychodzi wspomniana już gazeta "Na przeciw". Podczas rozgrywki będziemy mogli przeczytać kilkadziesiąt jej numerów!

Mechanika:

TiTek użył lekko zmodyfikowanego podstawowego systemu walki. Prezentuje się schludnie i co do BS'a nie mogę się doczepić. Jednakże same walki były bardzo zróżnicowane: na początku były one dosyć trudne - potwory zabierały dużo życia, a eliksiry były raczej rzadkością. Z czasem jednak walki stawały się coraz łatwiejsze, aż pod koniec były istną bajką, gdyż potwory schodziły na parę machnięć. Jeżeli chodzi o tą stronę, pozmieniałbym trochę właściwości potworów tak, by nie były one ani za łatwe, ani za trudne. Autorowi można pogratulować za postawienie potworów na mapie - nie atakują one znikąd. Podzielone są również na agresywne i nieagresywne. Te pierwsze atakują nas, gdy tylko nas zobaczą, a do tych drugich musimy podejść. Za to również gra ma u mnie duży plus. Autor użył AMS'a, co sprawiło, że dialogi były czytelniejsze i było wiadomo, kto co mówi. Ponadto w grze został użyty skrypt odpowiadający za zmianę członków drużyny - to też bardzo uprzyjemniało rozgrywkę i sprawiało, że mogliśmy poznać techniki i siłę więcej, niż 4 postaci. Czasami zdarzały się drobne potknięcia w blokowaniu czy też ogólnej mechanice. Swego czasu istniały również poważniejsze bugi uniemożliwiające niektóre opcje, jednakże zostały one naprawione. W PW istniały natomiast dwa mankamenty, które bardzo psuły klimat rozgrywki. Pierwszym z nich był system głodu - na początku wydawało się to zaskakujące i w porządku, jednakże po dłuższym czasie gry było to denerwujące. Sprawdzanie paska co 5 minut i latanie do sklepu po mięso kompletnie wybijało z rozgrywki. Drugim denerwującym faktem był zegar - sam pomysł był nienajgorszy, jednakże wykonanie było co najwyżej średnie. Właściwie przez taki zegar 3/4 dnia polegało na spaniu. Denerwujące było w tym również to, że gdy spóźniliśmy się o kilka minut, cel był utracony i trzeba było robić to samo w dzień następny. Te dwie wady sprawiły, że gra straciła trochę na klimacie i grywalności, jednakże nie możemy zapominać o jej dobrych cechach.

Oprawa audiowizualna:

Do Parallel Worlds TiTek brał zasoby z naprawdę różnych źródeł. Grafika w każdym bądź razie wygląda bardzo schludnie i przyciąga do monitora. Autor dopasowywał bardzo dużo stylów graficznych - jednakże nie wyszło mu to źle. A wręcz przeciwnie. Część graficzna stoi na wysokim poziomie.
Autor użył dobrej jakości i klimatycznych midi. Według mnie są one bardzo dobrze dopasowane do gry. Czasami tylko muzyka nie była w klimacie mapy, jednakże zdarzyło się to może z 2 czy też 3 razy. Ogółem mówiąc - tam gdzie miał być klimat mroczności, tam jest klimat mroczności, a tam gdzie miało być ciepło i słonecznie - jest ciepło i słonecznie:).

Zakończenie:

Parallel Worlds to jeden z najlepszych RPG'ów w dziejach Polskiej sceny. Jego długość pozwala na co najmniej tydzień dobrej zabawy (oczywiście przy normalnych godzinach grania ;D). Polecam ją każdemu, i tym nowym i tym starym wyjadaczom. I nie zniechęcajcie się początkiem - warto go przetrwać dla świetnej rozrywki.


PLUSY:
- klimat
- długość gry
- rozbudowany świat
- śmieszne elementy

- MINUSY:
- drobne błędy
- trudność potworów
- system głodu i snu
- brak przewijania czasu


FABUŁA: 5/6
GRAFIKA: 5/6
KLIMAT: 6/6
MUZYKA: 6/6
MECHANIKA: 4/6

ŁĄCZNA OCENA: 5+